Je weerstand verbeteren met de volgende 10 tips

Je weerstand verbeteren met de volgende 10 tips

Je weerstand verbeteren doe je niet alleen maar door te letten op je voeding of door extra supplementen te slikken. Al eerder schreef ik een blog met tips, hoe je je immuunsysteem een boost kan geven. Je kunt dit ook nog doen op andere manieren. Welke manieren zijn er dan op te noemen?

Weerstand en voeding

  • Hoewel je weerstand niet alleen via voeding te verhogen is heeft deze tip er wel mee te maken. Het is van groot belang om genoeg vezels binnen te krijgen. Deze vezels haal je vooral uit fruit en volkoren producten. Dit zorgt er namelijk voor dat je darmfora gezond blijft.
  • Het gebruiken van superfoods om weerstand verbeteren te bevorderen is de laatste jaren ook ontzettend toegenomen. De meningen zijn verdeeld of superfoods onder voeding valt of dat het onder supplementen valt. Omdat ik ze vooral aan mijn smoothies of yoghurt toevoeg, plaats ik ze zelf maar even onder de categorie voeding. Ik vind het heerlijk om chiazaad, goji bessen of hennepzaad een vast onderdeel in mijn ontbijt te geven.
  • Drink voldoende, en dan bedoelen wij natuurlijk geen alcoholhoudende dranken of cola, maar vooral water. Water drinken zorgt ervoor dat je slijmvliezen niet uitdrogen waardoor ze minder vatbaar zijn voor een verkoudheid of een griepvirus. Zorg er dus voor dat je minimaal 2 liter water per dag drinkt.

Weerstand verbeteren op een natuurlijke manier

  • Voldoende rust is 1 van de belangrijkste manieren om je weerstand te verbeten. Wanneer je elke nacht probeert om zo een zes tot acht uur slaap te krijgen verhoogt dat je weerstand zeker.
  • Zorg ervoor dat je aan voldoende beweging komt. Ga met regelmaat naar buiten waardoor je lekker vitaminen opdoet. Iedereen weet dat vitamine D heel erg belangrijk is. Dit krijg je onder meer door het zonnetje. Aangezien het zonnetje niet binnen schijnt zal je daarvoor naar buiten moeten. Zelf probeer ik 16.000 stappen per dag te lopen en ik merk dat dit niet alleen een bijdrage levert aan mijn weerstand verbeteren, maar ik voel me ook lekkerder in mijn vel. Daarnaast is de reumatische pijn waar ik dagelijks mee kamp veel minder geworden.
  • Vermijd luchtvervuilers. Om weerstand verbeteren te bevorderen is het slim om luchtvervuilers te vermijden. Onder luchtvervuilers verstaan wij onder meer uitlaatgassen en sigarettenrook. Het lijkt onvermijdelijk maar het kan wel. Oke je zal het niet helemaal kunnen vermijden, tenzij je in een hutje op de heide gaat wonen, maar je kan er wel extra op letten.
  • Krijg je niet genoeg rust? Slaap je niet genoeg uren rust op een dag? Het is dan misschien wel een goed idee om te gaan mediteren. Je weerstand verbeteren heeft heel veel te maken met rust en dat krijg je door onder andere te doen aan meditatie. Het klinkt je misschien wat zweverig in de oren maar dat is het niet. Het is bewezen dat rust je lichaam alleen maar goed doet.
  • Voorkom stress. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar ga stressvolle situaties zoveel mogelijk uit de weg. Het is niet te doen om compleet zonder stress te leven, helemaal niet in de wereld van heden ten daag maar zoek het in ieder geval niet op! Probeer los te laten en vooral tijd te besteden aan de dingen die je energie geven in plaats van teveel energiezuigers in je leven te hebben.
  • Verhoog je immuunsysteem door onder de mensen te zijn! Nee het is niet slecht om in de buurt te zijn van zieke mensen! Sterker nog, jouw weerstand zal er alleen maar door verhogen! Klinkt raar he?
  • Zet planten in je huis. Omgeef jezelf door planten om je weerstand te verhogen. Planten zorgen namelijk voor rust en minder stress. Ze zorgen er ook voor dat de luchtvochtigheid in jouw huis op peil gehouden wordt. Door planten in je huis te hebben creëer je eigenlijk een soort van natuurlijke habitat in jouw woning, waardoor je ook weer de weerstand verbeterd. Dit komt onder andere ook doordat planten een filterende werking hebben. Ze hebben een werking die reinigend is. De ene plant filtert bijvoorbeeld de chemicaliën uit de lucht en de andere plant de schimmels. Ook zijn er planten, zoals bijvoorbeeld lavendel die een rustgevende werking hebben. Als je deze in je slaapkamer zet zal dit ook bijwerken aan je rust aangezien dat lavendel rustgevend werkt.

Tot slot

Alles bij elkaar genomen zie je nu dus wel dat er heel veel in voeding te vinden is maar zeker ook in het nemen van rust en het uit de weg gaan van stress. Dit zijn toch wel de meest voorkomende dingen om je weerstand te verbeteren. Wanneer jij een goede weerstand hebt zit jij beter in je vel en kan je ook veel meer aan. Je neemt dit allemaal mee ook naar andere mensen. Wanneer jij een positieve invloed hebt op jezelf, heb je dat ook op een ander en pikken ze daar toch een graantje van mee. Vind je het niet heel bijzonder dat je onbewust dus ook meewerkt aan de weerstand van een ander doordat jij jouw eigen weerstand aan het verbeteren bent?  Ik wel!

Wat doe jij zelf om je weerstand een enorme boost te geven?



8 gedachten over “Je weerstand verbeteren met de volgende 10 tips”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.