Een vrijgezellenfeest organiseren, 7 handige tips

Een vrijgezellenfeest organiseren, 7 handige tips

Wanneer er iemand in je omgeving gaat trouwens dan is het natuurlijk hartstikke leuk om een vrijgezellenfeest te organiseren. Een vrijgezellenfeest organiseren vergt wat timemanagement, daar kan je altijd wel wat hulp bij gebruiken van anderen. Kijk dus of er een aantal mensen om je heen zijn die jou daarbij kunnen helpen zodat het niet allemaal alleen op jou terecht komt en jij na de bruiloft met een burn out thuis zit.

Vrijgezellenfeest cadeau

Een vrijgezellenfeest is iets waar het bruidspaar op terug moet kunnen kijken met heel veel plezier. Het is de bedoeling dat de mannen het organiseren voor de bruidegom in spe en de vrouwen een vrijgezellenfeest organiseren voor de bruid in spe. Wat voor cadeau je gaat geven dat ligt er helemaal aan wat ze leuk vinden, maar vaak vinden ze het feestje alleen al een cadeau op zich. Zorg er ook voor dat er op het vrijgezellenfeest foto’s worden gemaakt zodat je die later in een leuk fotoboek kunt plakken. Zo hebben ze altijd wat om op terug te kijken. Vaak worden er bij een vrijgezellenfeest grappige cadeaus gegeven of lekkere verwenpakketjes. Zelf maakte ik een soort van overlevingspakket voor het huwelijk voor een vriendin die ging trouwen.

Vrijgezellenfeest activiteiten

Er zijn een aantal leuke activiteiten die je kunt gaan doen als je en vrijgezellenfeest organiseert. Zo kun je bijvoorbeeld met de meiden een workshop gaan doen van het een of het ander. Vind je het leuk om het een beetje op de “schuine” toer te gooien, kan je bijvoorbeeld piemels gaan pimpen. Dit kan je bij iemand doen die zo’n workshop geeft, maar je kunt het natuurlijk ook bij een van jullie thuis doen. Wat voor de vrouwen ook erg leuk is om te doen is om naar een wellness resort te gaan. Voor de mannen is het misschien leuk om te gaan karten of laser gamen en willen ze het wat rustiger aan doen dan is misschien een kookworkshop of een bierproeverij wel wat om te gaan doen.

Ook zie je vaak een stripper op een vrijgezellenfeest. Iets waar ik persoonlijk “not amused” van werd. Dat heb ik ook laten doorschemeren bij vrienden van Jerry toen wij gingen trouwen. Gelukkig werd daar rekening mee gehouden en hebben ze dat geskipped.

Vrijgezellen feest organiseren

Wanneer de organisatie van het vrijgezellenfeest alleen op jou terecht komt dan moet je wel goed rekening houden met een aantal dingen. Bekijk sowieso hoeveel personen er mee gaan en wat het budget is. De een kan bijvoorbeeld makkelijk 50 euro missen voor zo een avond terwijl voor de ander 20 euro al een hele hap is om uit te moeten geven. Pols dus eerst even bij de rest wat ze er eventueel voor over hebben en probeer dus goed binnen het budget te blijven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij aan het einde van het liedje een hele hoop geld bij moet gaan leggen of 80% van de gasten niet kan komen omdat het budget te hoog is.

Ik werd ooit zelf uitgenodigd voor een vrijgezellen feest van een vriendin die ik kende van vroeger. We hadden elkaar al jaren niet meer gezien en het vrijgezellenfeest kostte 295 euro p.p. Ik vond dat een hoop budget, helemaal omdat ik wist dat er ook een cadeau bij kwam en daarna de bruiloft. Voor mijn zusje had ik dat geld bijvoorbeeld met alle liefde uitgegeven maar voor iemand waar ik nog amper contact mee had, vond ik dat toch een beetje zonde.

Wanneer ga je het organiseren?

Voorheen werd een vrijgezellenfeest vaak de avond van te voren georganiseerd. Tegenwoordig zie je vaak dat er toch wel iets van timemanagement bij komt kijken, wil je een vrijgezellenfeest organiseren. Vaak vind het feest daarom ook al een paar weken voor de bruiloft plaats. Je kan een datumprikker rondsturen, zodat je een datum kan kiezen waarop zo veel mogelijk mensen kunnen komen.

Vrijgezellenfeest ideeën

Soms zijn er een aantal dingen die je gewoon in ere moet houden. 1 Van die dingen bij een vrijgezellenfeest is eigenlijk dat de bruidegom en de bruid beide goed herkenbaar moeten zijn. Dat kan je op een subtiele manier doen door ze een T-shirt te laten dragen met een bepaalde tekst erop maar het kan ook zijn door ze uitbundig verkleed te laten gaan. 

Vier je het vrijgezellenfeest in een restaurant of café, dan kan je het nog leuker maken door de bruid of de bruidegom een opdracht te geven die ze daar uit moeten voeren. Neem van tevoren een T-shirt en schrijf die voor de man helemaal vol met allemaal vrouwennamen en voor de vrouw helemaal vol met mannennamen. Geef ze een dikke stift mee en laat elke naam die ze tegenkomen wegstrepen door de persoon die hetzelfde heet als op het T-shirt staat. Neem niet alleen maar de gemakkelijke namen zoals Petra, Sandra, Diane enzovoort maar ook de wat moeilijkere namen. Voor de vrouwen geld dat natuurlijk voor de namen zoals Jan en Peter die je met grote regelmaat tegen zult komen. Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging blijven.  

Vrijgezellenfeest spelletjes

Vier je het vrijgezellenfeest bij iemand thuis dan is het misschien wel hartstikke leuk om allerlei spelletjes te doen op zo een avond. Bijvoorbeeld Beha pong. Je hebt hiervoor een stuk of 10 Beha’s nodig. Bij voorkeur van verschillende maten. Je maakt de Beha vast op een bord op zo een manier dat er een pingpongballetje inpast. Bij elke Beha kun je een bepaald aantal punten verdienen wanneer je het pingpongballetje raak weet te gooien. Bij een grote cup krijg je natuurlijk minder punten dan bij een kleine cup. Dit gooien gebeurd vanaf een bepaalde afstand die je van tevoren aan kunt geven. Heb je gewonnen? Dan krijg je een leuk prijsje! Misschien mag je dan wel je eigen Beha weer meenemen naar huis!

Wat ook erg leuk is om te doen is het alom bekende spelletje hints. Dit kan je doen door van tevoren bijvoorbeeld al allemaal gebeurtenissen op te schrijven die de bruid vroeger heeft meegemaakt. Dit kan je het beste met haar moeder of een tante bespreken. Die zullen vast genoeg weten over de bruid. Vind je het op die manier niet zo leuk dan kan je het ook aan de hand doen van bekende liedjes of raad de film.

Vier je het vrijgezellenfeest op het strand? Dan kan je daar ook leuke activiteiten verzinnen om te laten doen. Bijvoorbeeld een zandkasteel bouwen. Klinkt heel kinderachtig maar je zult zien dat jullie er ontzettend veel lol aan zullen beleven om dat met zijn allen te doen. Soms zijn de eenvoudigste dingen het allerleukst! Er zijn op deze manier echt een tal van spelletjes te verzinnen die je thuis met een vrijgezellenfeest kunt doen.

Wat als de bruid(egom) er niet van houdt?

Mij maakte je absoluut niet blij met een vrijgezellenfeest. We waren immers al jaren samen en vond het dus een beetje gek om me dan voor die ene dag weer vrijgezel te noemen. Daarnaast drink ik geen alcohol en houd ik er ook niet zo van om voor gek te lopen in de stad. Ik heb dus gewoon mijn eigen hennafeest georganiseerd en van te voren aangegeven dat niemand cadeautjes hoefde mee te nemen. Het ging om de gezelligheid en het lekkere eten en thats it. Jerry daarentegen had wel een vrijgezellenfeest en kwam thuis in een oma jurk met make up op. Verschrikkelijk!

Overleg dus van te voren (of als het een verrassing is, met naasten die de persoon goed kennen of het wel slim is om iets te doen. Een vrijgezellenfeest organiseren is nog best een karweitje en als het niet gewaardeerd word, kun je het beter niet doen denk ik.



10 gedachten over “Een vrijgezellenfeest organiseren, 7 handige tips”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *