Een tuinfeest organiseren kan in elk seizoen
Een tuinfeest organiseren is niet alleen heel leuk maar ook nog eens praktisch. Waarschijnlijk heb je meer ruimte in de tuin dan in je huis. Daarbij is de kans dat er spullen kapot gaan ook veel kleiner. Of je nu van plan bent om een tuinfeest te organiseren in de zomer of in de winter, beiden kan. Zo lang je de juiste voorbereidingen hebt kan je er een super feest van maken. Denk maar aan een verjaardag, bruiloft, jubileum of slagingsfeest. Je hoeft niet perse een zaal af te huren om een leuk feest te geven. Je moet alleen wel weten hoe je een feestje moet organiseren.
Feest in eigen tuin
Misschien heb je binnenkort een speciale gelegenheid om een feest te geven of heb je gewoon zin in een feestje. Natuurlijk moet je hier de juiste voorbereidingen voor nemen waaronder het kiezen van de locatie. Als je een klein budget hebt is een feest in eigen tuin de meest logische keuze natuurlijk. Zelfs met een kleine tuin is dit mogelijk en ook in de herfst en winter. Je kan gaan nadenken over de bezoekers, de sfeer en thema die je wilt gebruiken. Eventuele catering en natuurlijk niet te vergeten, de datum. Het organiseren van een feest moet net zo leuk zijn als het feest zelf.
Bbq tuinfeest organiseren
Voornamelijk in de zomer is dit een gewild feestje. Zolang je een Bbq hebt kom je namelijk al heel ver. Het is leuk voor jong en oud en je komt allemaal gezellig bij elkaar. Of je dit nu houdt voor je vrienden en familie of misschien wel met de buren, een bbq tuinfeest kan niet snel mis gaan. Hierbij is het wel van belang dat je een budget vast zet. Denk dus na over wie je allemaal uitnodigt en of er eventuele wensen zijn kwa vlees en of er vegetariërs en veganisten tussen zitten. Als je hebt besloten om de kosten met ze allen te delen kan je dit dus het beste doen nadat je weet wie er komt en wat je allemaal moet halen. Ook in de zomer kan het weer nogal onverwachts zijn in Nederland. Kijk dus of de datum flexibel is en doe het eventueel in de middag als er voor de avond regen gepland staat. Een feest zonder muziek is geen feest. Als je zelf geen goede muziek aansluitingen hebt kan je altijd vragen of je deze eventueel kan lenen van iemand die het wel heeft. Vraag ook wie er wilt bakken en maak lekkere BBQ sausjes. Kies hier 2 of 3 personen voor zodat er afgewisseld kan worden.
Bruiloft tuinfeest organiseren
Een bruiloft is een feest waar je jouw geliefde het ja-woord gaat geven. Je wilt hier natuurlijk de belangrijkste familie en vrienden bij hebben. In Nederland zijn er heel veel verschillende bruiloft locaties. Of je het nu in een kasteel, op het strand, in een zaal of in het bos wilt houden, de keuze is reuze. Misschien heeft er iemand in de familie wel een hele mooie en grote tuin. Al je uitgenodigde zullen er passen en je bent niet op zoek naar iets extreems. Dan is een bruiloft in een tuin perfect! Hier een checklist voor wat je moet doen om in een tuin te kunnen trouwen.
- Laat de tuin door de gemeente benoemen als officiële trouwlocatie
- Zoek een trouwambtenaar
- Denk na over wat voor een bruiloft jullie willen en ga op zoek naar de juiste decoratie
- Zoek een cateringsbedrijf
- Huur eventueel een tent, tafel, stoelen en vloer bij een verhuurbedrijf
- Ga op zoek naar entertainment. Dj, live band, geluidssysteem etc
Voordat je in een tuin kan trouwen moet je dus eerst informatie opvragen bij jouw gemeente. Hun kunnen je het beste adviseren hierin. Je wilt natuurlijk wel dat alles volgens de regeltjes gaat. De regels zijn per gemeente verschillend.
Hoeveel mensen nodig je uit?
Zeker geen onbelangrijke vraag natuurlijk. Je wilt iedereen uitnodigen op je tuinfeest die belangrijk voor je is. Ga dus na hoeveel plaats je hebt en wie er zeker niet mag ontbreken. Daarbij kunnen er ook nog mensen afvallen door de datum dat je het feest wilt geven. Je kan op twee verschillende manieren mensen uitnodigen op je feest.
Manier 1 is als volgt: Je schrijft alle namen op die je erbij wilt hebben. Daarna tel je ze op en kijk je of het teveel is of niet. Als het teveel is moet je dus gaan schrappen.
Manier 2: Eerst neem je een nummer in gedachten van het aantal bezoekers, daarna vul je dit nummer op met de mensen die in je hoofd opkomen.
Beiden manieren zijn goed. Manier 1 is voor de mensen die genoeg ruimte hebben.
Weersomstandigheden
Nederland is onvoorspelbaar als het om het weer gaat. Het ene moment kan het regenen en voordat je het weet, schijnt de zon weer heel eventjes. Je wilt natuurlijk niet dat er iets onverwachts gebeurt op je feest. Toch bestaat deze kans wel, hoe vaak je ook het weerbericht leest. Daarom moet je altijd een plan B hebben. Kan je eventueel het feest naar binnen plaatsen als het nodig is? Of heb je een overkapping in de tuin waar iedereen onder kan? Zoals eerder al aangegeven kan je een tent/overkapping huren bij een verhuurbedrijf. Doe dit ook zeker als je in de herfst of winter een feest organiseert.
Tuinfeest laten organiseren
Een tuinfeest organiseren is iets leuks maar dat hoeft niet voor iedereen te zijn. Je kan ook gemakkelijk een tuinfeest laten organiseren. Voornamelijk de laatste paar jaar, zijn de feestplanners nog bekender geworden. Dat is ook niet zo raar natuurlijk. Verjaardagen en bruiloften worden elk jaar nog groter uitgepakt. Een feestplanner neemt alles uit handen en jij hoeft alleen nog maar jouw wensen aan te geven en de vragen te beantwoorden. Dit zullen vragen zijn met betrekking tot het feest. Het kan ook zijn dat er iemand op het feest blijft voor de catering en het poetsen achteraf. Je hoeft dus alleen maar te ontspannen en feest vieren.
Tuinfeest organiseren checklist
Het lijkt misschien makkelijker dan het is, dus een checklist voor een tuinfeest is zeker geen overbodige luxe. Als je een geordende persoon bent zal dit weinig stress opleveren.
- Gastenlijst
- Thema en decoratie voor je feest
- catering
- muziek en entertainment
- Meubels
- Plan b met betrekking tot het weer
- Regels van de gemeente
- Breng de buren op de hoogte
- Warmte/koeling apparatuur
- Budget
Wie ruimt alle rommel weer op?
Hoe leuk het organiseren van een feest ook is, er zit ook een nadeel bij. Namelijk het werk achteraf. Voornamelijk als je veel mensen hebt uitgenodigd en je gebruik hebt gemaakt van je eigen servies, zal je een lange tijd bezig zijn met het opruimen en poetsen van je feest. Je kan er ook voor kiezen om dit eventueel door een bedrijf te laten doen. Hierdoor weet je zeker dat alles netjes wordt opgeruimd, terwijl jij kunt na genieten van het feest.
Waar koop je je decoratie?
Dat ik een groot fan van de Action en Hema ben, is geen geheim. Je kan daar eigenlijk bijna alles kopen, leuke papieren bordjes, een paar grappige flamingo’s, servetten en tafelkleden met te gekke printjes, niks is te gek. Ook bij bol.com is er van alles te vinden zoals handige sfeerverlichting voor als het feestje wel heel gezellig wordt en het feestje tot in de late uurtjes doorgaat.
Heb jij wel eens een tuinfeest georganiseerd?