Mijn thuiswerk advies: Creëer een rustige werkplek
We mopperen allemaal een hoop af over het Corona virus, maar Covid 19 heeft ons niet alleen maar slechte dingen gebracht. Uiteraard is het virus an sich, waardeloos. Maar steeds meer bedrijven laten hun werknemers nu ook thuiswerken. In the heat of the moment werkten we allemaal massaal thuis. Ondanks dat de corona maatregelen inmiddels zijn versoepelt en het thuiswerk advies vanuit de overheid vervalt, geld er voor veel bedrijven nog steeds een thuiswerk advies. 60% van de werkgevers wil graag dat medewerkers hybride werken. Maar hoe zorg je er voor dat je rustig thuis kunt werken zonder teveel afgeleid te worden? En hoe haal je het onderste uit de kan? Hoe kan je een werkplek thuis overzichtelijk inrichten? Lees snel mee want ik probeer je door middel van deze blog een goed thuiswerk advies en tips te geven.
Voordelen van thuiswerken
- Medewerkers zijn productiever. Op kantoor staat er toch vaker iemand aan je bureau voor een vraag of een praatje. Dit heb je thuis veel minder. Je bent op kantoor dus sneller afgeleid doordat je veel meer prikkels hebt.
- 70% van de medewerkers ervaart door thuiswerken een betere balans tussen werk en privé. Je hebt minder reistijd en deze tijd kun je gebruiken om bijvoorbeeld je kind naar school te brengen of andere privé zaken.
- Eén thuiswerkdag per week bespaart een organisatie gemiddeld 374 euro per medewerker per jaar.
Kortom, thuiswerken kent vele voordelen.
Een goede planning is het halve werk
Plan je dag, net zoals je doet als je op kantoor werkt. Wandel niet om 11 uur je bed uit om vervolgens in je pyjama op de bank met je laptop te belanden. Zet je wekker op tijd en begin op het zelfde tijdstip als je zou beginnen wanneer je op kantoor werkt. Kleed je aan en zet een kop koffie voordat je begint. Stel je taken centraal en baken je tijd af. Desnoods maak je je planning aan het einde van je werkdag voor de volgende dag.
Maak to do lijstjes
In de vorige alinea schreef ik al dat een goede planning het halve werk is. Zelf ben ik zzper en heb ik dus geen werkgever die mij taken geeft die ik af moet hebben. To do lijstjes werken daarom voor mij het beste om productief te zijn. Dit is dus ook een vast onderdeel van mijn planning.
Zorg voor een aparte thuiswerkplek
Dit is misschien wel 1 van de belangrijkste punten in mijn thuiswerk advies. Toen we nog in Honselersdijk woonden, woonden we erg klein. We hadden 1 bureau in onze slaapkamer staan. Er was hierdoor geen rust in de slaapkamer. Tevens was de badkamer in de slaapkamer en konden we deze niet gebruiken als manlief in een meeting zat. Super irritant! Inmiddels hebben we een aparte ruimte als werkruimte en wordt onze slaapkamer gebruikt waar deze voor bedoeld is. Ook als je geen ruimte hebt voor een thuiskantoor, is het wel fijn als je hier echt een eigen plekje voor zoekt.
Zorg voor een goed bureau
In Honselersdijk werkte ik vaak aan de eettafel of op de bank. Dit laatste was niet altijd de beste oplossing. Echter moet je toch creatief denken als je klein woont. Terwijl ik dit artikel schrijf zit ik lekker op zolder, aan mijn nieuwe bureau. De verhuizing verloopt wat langzamer dan de planning was. Onze meubels zijn allemaal verhuisd maar alles is nog niet uitgepakt en we inventariseren een hoop af. Toch ben ik erg blij dat ik nu een aparte werkplek heb en niet meer overal en nergens werk. Je kan je vast voorstellen dat het momenteel echt een chaos in mijn hoofd is. Als je klein woont is een (inklapbare) eettafel natuurlijk makkelijk, maar als deze in je woonkamer staat heb je toch de kans dat je snel afgeleid bent. Voor nu is het even niet anders.
Een bureaustoel is erg belangrijk tegen rugpijn
In Honselersdijk had ik geen bureaustoel. Ik merkte dat dit met mijn pijnlijke bekken niet helemaal de ideale situatie was. Nu hebben we beide bureaustoelen van de OTTO. Wij zijn beide gegaan voor de Inosign bureaustoel. Dit is een budgetvriendelijke bureaustoel (want verhuizen kostte sowieso al een hoop geld), waarbij de kwaliteit-prijsverhouding erg goed was. We moesten de stoelen zelf monteren met de bijgeleverde handleiding, maar dit was in een handomdraai gedaan. Door geremde wieltjes kan de stoel niet uit zichzelf bewegen, maar alleen als er een persoon op zit. Perfect dus, aangezien Farah soms denkt dat onze bureaustoelen een soort loopkarren zijn, waar je keihard mee rond kunt sjezen.
Neem voldoende pauzes
Voldoende pauzes nemen is sowieso altijd erg belangrijk, deze wil ik dus absoluut meenemen in mijn thuiswerk advies. Ik heb zelf vaak de neiging om gewoon door te gaan als ik lekker in mijn werk zit. Dit resulteert vaak tot vastzittende nekspieren en hoofdpijn. Ook als je thuiswerk is het belangrijk dat je echt je pauzes inplant. Ga in je lunchpauze een blokje om en vergeet niet tussendoor voldoende te drinken. De Pomodore techniek is ook een handige tool om voldoende ontspanning in te plannen.
Word geen kluizenaar
Houd voldoende contact met je collega’s. Ook op afstand kun je afstemmen wat er van je verwacht wordt en waar je knelpunten liggen. Blijf overleggen, dit kun je eventueel via Teams doen als je er ook een beeld bij nodig hebt. Verstop je niet alleen achter je computertje waar niemand je ziet, maar onderhoud het contact met je collega’s.
Tips voor het inrichten van je thuiswerkplek
- Probeer een ergonomische werkplek te creëren.
- Maak een aparte werkkamer, als je hier de mogelijkheden toe hebt.
- Zorg voor een goede bureaustoel.
- Kijk eventueel naar een bureau waarbij je kan staan.
- Probeer je bureaustoel zo in te stellen dat je voeten ondersteund worden door de grond of een voetenbankje (of bijvoorbeeld een stapel boeken of pak printerpapier). Je knieën horen op vrijwel dezelfde hoogte als je heupen te zijn.
Informeer bij je werkgever of er een thuiswerkvergoeding is voor de extra kosten die je maakt voor elektriciteit en de inrichting van je werkplek. Veel werkgevers hebben hier namelijk potjes voor.
Ik hoop dat je iets met mijn thuiswerk advies kunt. Heb je zelf ook tips om nog effectiever thuis te werken? Deel ze dan met mij via mail of door middel van een reactie achter te laten.