Stress tijdens het thuiswerken? Niet met deze 6 tips!

Stress tijdens het thuiswerken? Niet met deze 6 tips!

Werk jij alweer een tijdje thuis? En hoe bevalt dit? Misschien ervaar je wel stress van het thuiswerken. Het gevoel altijd ‘aan’ te moeten staan, het gemis van collega’s en ‘storende’ gezinsleden om je heen tijdens werktijd kunnen eraan bijdragen dat je je opgejaagd en uitgeput voelt.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kan doen om stress tijdens het thuiswerken te verminderen. Ilse deelt tips met ons zodat jij je minder gestresst tijdens het thuiswerken hoeft te voelen. Ilse blogt op ilsevanelleswijk.nl o.a. over selfcare, maar ook over ondernemen, bloggen en social media.

Maak afspraken met gezinsleden

Zit je net lekker te werken, komt je man binnen om iets te vragen. Of je dochter wilt weten wat er vanavond te eten is terwijl jij net in een belangrijk overleg zit.

Helemaal te voorkomen is dit misschien niet, maar het scheelt wel een boel stress om afspraken met je gezinsleden te maken. Maak duidelijke afspraken over op welk moment jij in een overleg zit of aan een belangrijk project werkt en dus niet gestoord mag worden.

Heb jij een eigen werkruimte? Bijvoorbeeld in de slaapkamer? Dan kan je afspraken maken dat als de deur dicht zit je niet gestoord mag worden of een briefje op de deur plakken op welke tijden je in overleg zit en de deur dicht moet blijven. Natuurlijk is dit niet in elke situatie even makkelijk, zeker niet als je met je partner of kinderen vanaf dezelfde eettafel werkt, maar bespreek wat er mogelijk is binnen jullie gezin en maak daar afspraken over.

Start de dag met een to do lijst

Heb jij elke dag het gevoel achter de feiten aan te lopen en voel jij je opgejaagd? Misschien heb je aan het einde van de dag nog maar de helft gedaan van wat je had willen doen.

Wat mij heel erg helpt is om aan het begin van de dag 10 minuten de tijd te nemen om een to do lijst te maken wat ik die dag wil doen. Ik schrijf altijd 3 dingen op waar ik mee ga beginnen. Dit zijn de belangrijkste taken van de dag. Niet altijd de leukste taken, maar daarom is het juist fijn om er de dag mee te beginnen en niet de hele dag tegen deze taken aan te hoeven hikken.


Daarnaast schrijf ik nog 3 taken op die ik graag wil doen, maar minder prioriteit hebben. Met deze taken mag ik beginnen zodra ik de 3 belangrijkste taken heb gedaan.

Tot slot schrijf ik nog de resterende taken op waar ik graag mee aan de slag wil. Heb ik een goede werkdag? Dan is het heerlijk om met deze dingen aan de slag te gaan en ze van mijn to do lijst af te strepen.

Veel vaker verloopt mijn werkdag anders dan gepland en kom ik niet aan deze taken toe. Omdat ik in de ochtend al heb bepaald dat deze taken alleen hoeven als ik voldoende tijd heb, hoef ik mij hier niet schuldig over te voelen als het niet gebeurd. En door de dag te beginnen met de taken die juist zo belangrijk zijn en die normaal juist waarschijnlijk uitgesteld worden kan de dag wel productief afgesloten worden.

In deze blog kun je een handige planner uitprinten met een leuke to do list.

thuiswerken tips

Geen afleidingen op je mobiel

Wees eens eerlijk? Hoeveel tijd per dag zit jij op je mobiel? Elke keer dat je weer op je mobiel kijkt ben je weer afgeleid van je werkzaamheden en duurt het weer even voor je geconcentreerd verder kan met je werk.

Zo verlies je een hoop tijd waarin je andere dingen kan doen, geen wonder als je je gestresst voelt!

Leg die mobiel dus buiten handbereik of ondersteboven op je bureau. Zorg dat je niet wordt afgeleid door meldingen op je telefoon. Zo kan je een stuk productiever aan de slag.

Neem op tijd pauze

Regelmatig pauze nemen bij het thuiswerken is belangrijk. Niemand kan uren achter elkaar gefocust werken. Regelmatig een time-out zorgt voor ontspanning op de juiste momenten. Zo kun jij de rest van de dag wel productief werken.

Zelf heb ik de app BeFocused geïnstalleerd. Na 25 minuten werk krijg ik een melding om 5 minuten pauze te nemen. Ook volgt er regelmatig een melding voor een langere pauze tussendoor. Vergeet jij regelmatig pauze te nemen? Dan is zo’n app om op tijd rust te nemen ideaal.

Bel met collega’s

Mis jij de momenten met je collega’s? Even bijkletsen hoe het weekend was of wat er de vorige avond op tv is geweest? Misschien heeft jouw bedrijf wel een overlegmomentje aan het begin van de dag hiervoor in de plaats, maar dit is niet hetzelfde als op kantoor.

Voel je daarom niet schuldig om af en toe eens een collega op te bellen tijdens werktijd. Klets even bij hoe het gaat en wat er speelt. Deze sociale momenten zijn net zo belangrijk als het werk wat er gedaan moet worden.

Werk niet te lang door

Naast op tijd pauze nemen is het thuis nog belangrijker dan op het werk dat je niet te lang doorwerkt. Je kletst al minder met collega’s, staat minder vaak bij de koffieautomaat en doet waarschijnlijk al veel meer op een werkdag dan eerst.

Einde werkdag is einde werkdag. Ook bij thuiswerken. Na een hele dag achter de computer is het de hoogste tijd voor een wandeling buiten, een kop thee op de bank of een korte meditatie. Dus sluit aan het einde van de dag je computer af en zet deze ook het liefst uit het zicht, zodat jij je weer kan focussen op privé i.p.v. werk.

Met deze tips kom jij je thuiswerkdag een stuk beter door en hoef jij je niet meer zo gespannen te voelen. Heb jij nog andere tips voor thuiswerken zonder stress?



8 thoughts on “Stress tijdens het thuiswerken? Niet met deze 6 tips!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.