10 Tips om je onzekerheid te overwinnen

10 Tips om je onzekerheid te overwinnen

We willen allemaal graag meer zelfvertrouwen ontwikkelen en meer zelfliefde voor onszelf krijgen. Maar hoe kan het dan dat ondanks dat we allemaal minder onzeker willen zijn, meer in onszelf willen geloven en meer van onszelf willen houden, dat velen van ons nog heel erg onzeker zijn. Onzekerheid komt bij iedereen wel eens om de hoek kijken. We voelen ons kwetsbaar, twijfelen aan onszelf en voelen ons kortom onzeker. Dit overkomt iedereen in bepaalde situaties, maar sommige mensen kampen dagelijks met onzekerheid. Elke dag voelen zij zich slecht over zichzelf, voelen zich onzeker en ervaren allerlei klachten die daar bij komen kijken. Het is niet makkelijk om van je onzekerheid af te komen en om maar alvast met de deur in huis te vallen: in bepaalde situaties zul je onzeker blijven, hoe hard je het ook probeert om dit niet te zijn.

Het gaat er ook niet om dat je onzekerheid voor goed achter je laat of de dingen die je onzeker laten voelen vermijdt. Het gaat erom dat je jouw onzekerheid eerst onder ogen ziet, de onzekerheid accepteert en onderzoekt wat er aan de hand is. Pas daarna ga je op zoek naar tips en tricks om je onzekerheid te overwinnen. Let wel: met onzekerheid overwinnen bedoel ik dat je leert omgaan met je onzekerheid en dat dit met de duur afneemt. Ik bedoel dus niet dat je je nooit meer onzeker zult voelen. Dat is en zal altijd blijven, maar je kunt naar manieren zoeken om met deze onzekerheid om te gaan, waardoor het uiteindelijk geleidelijk af zal nemen. Dat gezegd hebbende, laat ik doorgaan naar de manieren om je onzekerheid te overwinnen.

1.  Herken de signalen

Ten eerste is het van belang dat je de signalen van je onzekerheid herkent. Misschien denk je: maar hallo, ik weet wel waar ik onzeker over ben hoor. Maar, is dat wel zo? Waarom voel jij je bijvoorbeeld onzeker over je lichaam? Hoe komt het dat je het gevoel hebt dat iedereen naar je kijkt? Wat maakt het lastig voor jou om over gevoelens te praten? Zonder zelfkennis is geen groei mogelijk. Als signalen onherkend blijven, blijven deze onbewust en kun je niks veranderen. Kortom, onderzoek bij jezelf de verschillende signalen van onzekerheid. Wordt hier simpelweg bewust van.

2.  Geen perfectie, maar acceptatie

Als we anderen een advies kunnen geven zeggen we: ‘het hoeft niet perfect, iedereen maakt weleens fouten, je bent goed zoals je bent’, maar als het op onszelf aankomt lijkt dit ineens een ander verhaal. Van onszelf mogen we geen fouten maken, moeten we voldoen aan een ideaalbeeld die we van onszelf hebben en moet alles in één keer goed. Maar, dit kunnen we niet van onszelf verlangen. We zijn immers zelf ook mensen. Iedereen heeft zijn kwaliteiten en valkuilen. Het is belangrijk om jezelf te accepteren en vooral om het feit te accepteren dat je niet perfect bent en dit ook nooit zal zijn. We weten dit allemaal, maar we blijven het lastig vinden. Maar als je hier echt naar gaat leven, zul je merken dat er een last van je schouders valt.

3.  Realiseer dat jij niet je gedachten bent.

Het hebben van gedachten kunnen handig zijn; ze laten je immers nadenken en je kunt weloverwogen keuzes maken door goed na te denken. Ze zorgen er tevens voor dat je kunt reflecteren en evalueren. Toch kunnen je gedachten ook tegen je werken door bijvoorbeeld negatieve stemmetjes die jou vertellen dat je iets niet kunt of niet moet proberen, omdat je jezelf anders voor schut zet. Het is belangrijk om je te realiseren dat jij niet je gedachten bent; je hoeft niet naar je gedachten te luisteren, je hoeft niet impulsief te reageren op je gedachten en hier überhaupt iets mee te doen. Jij bent meer dan wat je denkt.

4.  Benadruk waar je goed in bent en wat je wel kunt

Het is belangrijk om te kijken naar wat al wel goed gaat en wat je wel kunt. Door dit op papier te schrijven en/of uit te spreken, krijgt dit meer kracht.

5.  Stel makkelijke, haalbare doelen

Stel je ook vaak doelen met als doel een drastische verandering in je leven te krijgen? Zo goed werkt dat niet. 9 van de 10 keer zijn dit doelen die niet haalbaar zijn en dat is jammer, omdat je zelfvertrouwen elke keer een deuk krijgt bij het niet halen van een doel. Andersom werkt dit ook: als je een doel wel haalt, zul je meer zelfvertrouwen krijgen. Stel daarom doelen waarmee je de lat lager legt voor jezelf.

6.  Kleine stapjes, zijn ook stapjes

Beloon jezelf voor elke kleine stap die je hebt gezet. Dit kan van alles zijn, maar laat dit niet aan je voorbij gaan. Zie datgene wat je al goed doen en vier dat. Hoe klein de stap dan ook, het is vooruitgang.

7.  Zorg goed voor jezelf

Om je onzekerheid te overwinnen is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Ook hierin kun je kleine stapjes zetten en hoef je niet te groot te denken:

  • Neem een douche/bad.
  • Poets je tanden.
  • Ga los op je favoriete muziek.
  • Lees een boek.
  • Pak een rustmoment.
  • Maak een gezonde maaltijd klaar voor jezelf.

8.  Spreek je dankbaarheid uit en/of schrijf het op

Er zijn altijd wel dingen waar je dankbaar voor bent. Probeer hier extra aandacht aan te geven; waar ben jij allemaal dankbaar voor? Voel wat je voelt als je daaraan denkt en spreek je dankbaarheid uit en/of schrijf het op.

9.  Doe meer zelfkennis op

Het hebben van zelfkennis is cruciaal, omdat je je bewuster zult zijn van jezelf en je begrijpt waarom je bent zoals je bent. Vanuit deze kennis kun je jezelf makkelijker accepteren.

10.  Het positieve in een negatieve situatie halen

Dit kan lastig zijn, maar probeer het positieve te zien in een negatieve situatie. Wat heeft deze situatie jou geleerd? Wat ga je de volgende keer anders of juist hetzelfde doen? Je kunt van elke gebeurtenis wel iets leren. Door deze manier toe te passen kun je een situatie vanuit een ander, positiever perspectief bekijken.

Ben jij ook wel eens onzeker?



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.