Zelf een nieuwjaarsborrel organiseren zonder borrel

Zelf een nieuwjaarsborrel organiseren zonder borrel

Het is bijna weer de tijd van het jaar voor een nieuwjaarsborrel. Het moment om met familie, vrienden of collega’s bij elkaar te komen. Om vooruit te kijken, maar ook om terug te blikken op het afgelopen jaar. Maar bij de organisatie van een nieuwjaarsborrel komt een hoop kijken, helemaal wanneer je een nieuwjaarsborrel wil organiseren zonder borrel, oftewel zonder alcohol. Veel restaurants en cafe’s zijn hier namelijk wel op ingericht. Waar moet je dan op letten bij het organiseren van zo een nieuwjaarsborrel. Wat haal je allemaal in huis, waar laat je de nieuwjaarsborrel plaatsvinden en wie nodig je allemaal uit? Vragen waar je misschien wel mee zit, en waar wij je mee gaan helpen.

Zelf een gezellige nieuwjaarsborrel zonder borrel organiseren

Een nieuwjaarsborrel is elk jaar weer een gezellige aangelegenheid waar iedereen bij elkaar kan komen en met elkaar kan spreken. Ben jij aan de beurt om de nieuwjaarsborrel te organiseren, of wil je een keer een andere nieuwjaarsborrel organiseren voor vrienden of familie, dan komt daar een hoop bij kijken. Want wat haal je allemaal in huis en moet je eventueel vervangende dranken halen voor mensen die wel alcohol drinken? Dat zijn allemaal zaken waar jij je mee bezig moet houden wanneer je de nieuwjaarsborrel organiseert. Houdt er dus rekening mee dat het plannen van een nieuwjaarsborrel meer tijd kan kosten dan dat je verwacht.

Wat heb je allemaal nodig?

Voor een nieuwjaarsborrel heb je een hoop dingen nodig. Kort gezegd heb je eten en drinken nodig, een locatie, aankleding, uitnodigingen en meubilair. Als organisator ben jij hier verantwoordelijk voor. Vooral eten en drinken zijn belangrijk, want hoe gezellig het ook is, als het eten en drinken niet goed op orde is, zal dit onthouden worden. Zorg dus dat je inventariseert wat iedereen graag eet en wat vooral niet en houd hier rekening mee. Zorg dat er voor iedereen wat lekkers te eten is en zorg er vooral voor dat er genoeg is. Je wilt niet dat aan het einde van de nieuwjaarsborrel mensen nog honger hebben of niks hebben gehad.

Waar organiseer je de nieuwjaarsborrel

Dan de vraag waar de nieuwjaarsborrel gaat plaatsvinden. Wil je het kleinschalig houden dan kun je het gewoon thuis of op kantoor doen. Zorg er dan wel voor dat je het wat aankleed, anders blijft de werksfeer heel erg hangen. Leuker is het om het op een externe locatie te doen, dit kost wel iets meer. Maar dat scheelt jou waarschijnlijk ook een hoop organisatorisch gedoe. Veel locaties zijn namelijk al ingericht en aangekleed voor nieuwjaarsborrels, dit kan een voordeel zijn. Maar zorg er in ieder geval voor dat je genoeg ruimte hebt voor iedereen. Je wilt niet hebben dat iedereen tegen elkaar aangedrukt staat, dus zorg dat je genoeg plek hebt.

Maak duidelijk dat het een nieuwjaarsborrel zonder borrel is

Is het de eerste keer dat de nieuwjaarsborrel zonder borrel georganiseerd wordt? Dan is het goed te vermelden dat er geen borrel aanwezig is. Zo weten je vrienden of collega’s waar ze aan toe zijn. Eventueel kun je vermelden dat er vervangende alcoholvrije drankjes aanwezig zijn. Zo kunnen mensen ook niet verrast worden op de dag zelf of toch vragen om alcoholische dranken. Tevens kun je zo ook rekening houden met de eventuele vraag naar alcoholvrije dranken. Dat is prettig voor iedereen, zowel voor jou als de gasten. Dan rest dus de vraag of je ook voor alcoholvrije dranken gaat.

Kies je voor alcoholvrije drankjes?

Sommige mensen vinden het lekker als er geen alcoholische dranken aanwezig zijn om toch een alcoholvrije drank te nuttigen. Zoals een alcoholvrij biertje of een wijntje zonder alcohol. Als jij je hier goed bij voelt kun je dit aanbieden aan je gasten. Mits hier uiteraard vraag naar is. Het aanbod aan alcoholvrije dranken wordt steeds groter dus er is vast wel iets te vinden waarmee jij je gasten kunt verrassen. Tevens is het misschien leuk om met alcoholvrije bubbels te proosten op een nieuw jaar. Dan heb je wel het effect van een glas bubbels maar zonder de alcohol.

Zo maak je het gezellig

Maar hoe zorg je er dan als organisator voor dat het ook echt gezellig wordt? Uiteraard spelen de aankleding en de locatie hier al een grote rol in. Want een gezellige locatie straalt ook gezellig uit. Maar ook de muziek is van groot belang. Zet daarom vooral een muziekje op, want zonder muziek kan het de sfeer al gauw neerslaan. Kies voor muziek die de meesten leuk vinden en zet bijvoorbeeld een afspeellijst op. Wil je net wat verder gaan? Dan is live muziek natuurlijk helemaal leuk een leuke muzikant of een goede band is altijd leuk om live bij je nieuwjaarsborrel aanwezig te hebben.

Hoe kleed je het aan

Zoals gezegd speelt de aankleding een grote rol om de locatie aantrekkelijk en gezellig te krijgen. Wordt dit dus niet gedaan door de locatie zelf, dan zul je zelf wat moeten bedenken. Want een steriele omgeving of zaal is eigenlijk nooit leuk. Goede tips zijn daarom ook om de lichten wat te dimmen, voor leuke versiering te zorgen, met bijvoorbeeld wat slingers of anders leuks. Eventueel kun je de ruimte ook versieren met dingen die bij het gezelschap passen. Zoals attributen van het bedrijf waar de nieuwjaarsborrel voor georganiseerd wordt. Of foto’s van het afgelopen jaar, wanneer je een nieuwjaarsborrel voor vrienden organiseert.

Een uitgebreide lunch of diner

Bij een nieuwjaarsborrel hoort ook wat eten. Je kunt er zelf voor kiezen of je gaat voor een uitgebreid diner, of dat je liever voor een kleine lunch of wat hapjes gaat. Vermeldt dit wel duidelijk op de uitnodiging zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Je wilt immers niet dat mensen al gegeten hebben, terwijl jij een uitgebreid diner geregeld hebt. Zorg er dus voor dat je voor lekker eten kiest en dat iedereen weet wat de bedoeling is.

Een feest voor iedereen!

Het belangrijkste van een nieuwjaarsborrel is dat je elkaar gezellig kunt spreken en dat iedereen het naar zijn zin heeft. Als organisator ben je daar ook verantwoordelijk voor. Zorg er dus voor dat er voor een ieder wat lekkers beschikbaar is en dat iedereen het naar zijn zin heeft. Zo wordt de nieuwjaarsborrel een feest voor iedereen, waar iedereen het het hele jaar nog over zal hebben.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *