Heb jij ook moeite met opstaan in de winter?

Heb jij ook moeite met opstaan in de winter?

Tja, de ochtenden… Voor de meesten zijn de ochtenden toch nog wel een dingetje. De wekker gaat, maar je drukt al voor de derde keer op snooze. Je weet eigenlijk wel dat het beter is om er direct uit te gaan, maar je voelt ook de neiging om te blijven liggen in je lekkere, warme bed. Je hebt moeite met opstaan. Niet gek en ook geen onbekend fenomeen. Je wordt weer wakker nadat je wekker al voor de zesde keer is overgegaan. Je kijkt je op je wekker… oh shit… Snel! Je springt bijna uit bed, kleed je aan zo snel als je kan, rent de trap af, trekt je jas aan en rent naar de auto.

Helaas, ontbijten doen we een volgende keer wel. Of je gaat even lekker met de auto langs de Mcdonalds. Ah nee! De autosleutels.. Helemaal vergeten. Even later ben je gelukkig al dan niet te laat op je werk aangekomen en je blijft maar terugdenken aan vandaag: vanaf morgen gaat het anders. Ik ga er direct uit als mijn wekker gaat voor de eerste keer, zodat ik alle tijd van de wereld heb. Om te zorgen voor voldoende slaap, zal ik vanavond eens op tijd naar bed gaan….

Problemen met vroeg op staan

Ach, laten we eerlijk zijn. Het is ook best wel een dingetje om vroeg op te staan. De ochtendmensen vinden de ochtend heerlijk, maar als je een liefhebber van de late avonden of zelfs de nacht bent, valt dat haast niet te bevatten. Waarom zou je voor de lol vroeg op gaan staan? De avondmensen kunnen daar in ieder geval niet met hun hoofd bij. Misschien is het toch fijn om te weten dat je dus niet de enigste bent, als je moeite hebt met het vroege opstaan. Maar geen zorgen! Ook jij kunt gewoon leren om vroeg op te staan. Dat is dan ook wel weer geruststellend, niet waar? En hoe het kan dat er ook ochtendmensen bestaan? Dat lees je verderop in dit artikel.

Moeite met opstaan na slapen

Iets wat veel voorkomt is dat mensen aangeven dat ze moeite hebben met opstaan, nadat ze hebben geslapen. Op zich is dat niet zo gek, als je pas laat in slaap valt. Iedereen heeft dit scenario wel een keer meegemaakt: je wilt op tijd naar bed gaan, op tijd wakker worden en alles lijkt volgens plan te gaan. Tenminste… Toen je eindelijk eens rond 22:00 in bed lag, klaar om te gaan slapen, viel je maar niet in slaap. Je vertelt tegen jezelf: het is oké, ook als ik niet slaap pak ik mijn rust. Maar in je hoofd ben je ook al bezig met tellen: oké, ik heb nog 9 uur slaap. Ruim voldoende! 8 uur slaap, 7 uur slaap…

Zie je wel! Op tijd naar bed gaan werkt ook niet! Gelukkig val je uiteindelijk wel in slaap, maar als je wekker gaat wordt je wakker en het eerste wat je denkt is: ah nee, ik heb zo ontzettend slecht geslapen vannacht. Ik met mijn goede bedoelingen… Ik-… Zzz… Derde keer. Wat echter ook vaak het geval is, is dat mensen wél goed en voldoende slapen, maar dan alsnog moeite hebben met opstaan na het slapen. Zij voelen zich nog heel erg moe als ze wakker worden, ook al hebben ze voldoende geslapen. Maar ja, de gevoelens van vermoeidheid nemen vaak alsnog de overhand. Wat doe je dan? Je valt weer terug in slaap. Een wake up light kan in dit geval makkelijk zijn.

Het is zo koud

Dan heb je ook nog mensen die het moeilijk vinden om vroeg op te staan, omdat het nog zo koud is. Het is nog donker buiten, het regent of sneeuwt zelfs. Je kamer voelt ook ineens zo ontzettend koud aan. Als je nu uit bed stapt, denk je te bevriezen.

Eerlijk is eerlijk, het is een stuk lastiger om je bed uit te komen als de dagen donkerder en kouder worden. Je blijft liever in je warme, comfortabele bed liggen. Maar toch, aan de andere kant weet je ook dat je een druk programma hebt vandaag en wat zou er gebeuren als je nou toch eens ervoor zou kiezen om er wél uit te gaan? De magie van de ochtend zal ik verderop in dit artikel bespreken, maar eerst deel ik graag een paar tips met je, zodat je wel in één keer wakker kan, en moet worden.

Makkelijker opstaan

Het is moeilijk, maar als je een of meerdere tips volgt die ik hieronder aan je meegeef, zul je merken dat je makkelijker kunt opstaan. Probeer het maar eens uit:

  • Leg je wekker / telefoon (als je hier een wekker op zet) aan de andere kant van jouw slaapkamer. Hierdoor moet je eerst je bed uit, om de wekker überhaupt uit te doen. Tegen de tijd dat je dat hebt gedaan, kun je net zo goed uit bed blijven. Je bent er immers nu toch al uit.
  • Doe koud water in je gezicht. Yep, ik weet het. Niemand heeft zin om direct na het wakker worden koud water in zijn of haar gezicht te krijgen. Toch kan ik je garanderen dat je in een oogwenk een stuk opgewekter bent en dat de neiging om nog even snel het bed in te duiken, verdwijnt.
  • 5-secondenregel: zodra je wakker wordt, tel dan direct af van 5 tot 1 en als je bij 1 bent, ga dan direct je bed uit. Door terug te tellen, laat je de gedachten zoals: ik wil nog langer blijven liggen, nog heeeeel even… niet in je weg komen te staan.

De kracht van vroeg op staan

Maar, waarom is vroeg opstaan eigenlijk zo belangrijk?

Ten eerste, als je vroeg opstaat heb je, duh, meer tijd. Dat klinkt weliswaar logisch, maar toch is het moeilijk om vroeg op te staan, hé? Dat beetje extra tijd is het echt waard. Dat beloof ik je. Met een paar minuutjes extra kun je namelijk al het volgende doen:

  • Een to-do lijstje maken voor de dag (bonustip: maak deze alvast de avond van tevoren, dat scheelt je weer tijd in de ochtend).
  • Je hebt eindelijk tijd om je favoriete ontbijtje te maken.
  • Je hebt minder (lang) last van een ochtendhumeur.
  • Rustig je dag starten, zonder stress en zorgen.
  • Je hebt tijd voor jezelf: pak een boek, maak een korte wandeling, luister naar je favoriete podcast.

Je zult zien dat de kracht van vroeg op staan al snel merkbaar is: je voelt je fitter, je kunt de wereld een stuk beter aan, je voelt je blijer, je merkt dat je meer tijd hebt dan je dacht, enzovoort.

Meer aan je dag hebben

Als laatste heb je natuurlijk gewoonweg meer aan je dag. Je hebt meer tijd om datgene te doen wat bovenaan je prioriteitenlijstje staat, waardoor je ook meer tijd hebt om leuke dingen te doen. Zeker niet onbelangrijk: het scheelt je een hoop zorgen en stress.

Deze winter wil ik mijn weerstand verbeteren en weer een beetje opladen. Want ik heb niet alleen moeite met opstaan maar ook in te slapen.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.