Mijn eetdagboek tijdens de Ramadan

Mijn eetdagboek tijdens de Ramadan

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een eetdagboekje plaatste. We zitten inmiddels op dag 14 van de Ramadan en het leek me dan ook leuk om een eetdagboek tijdens de Ramadan te plaatsen. In het begin had ik niet gedacht dat ik zou kunnen vasten. Ik heb immers vanwege mijn gezondheid al 10 jaar niet meer gevast. Dit jaar wilde ik het toch proberen, met in mijn achterhoofd dat als het niet zou lukken het geen probleem zou zijn. Het zou niet zo zijn dat ik faalde als ik het niet volhield want god heeft mij een vrijstelling voor het vasten gegeven vanwege mijn gezondheid. Ik moet zeggen dat het de eerste 3 dagen best pittig waren, mijn suikers gingen alle kanten op. Maar inmiddels gaat het prima. Mijn suikerwaardes zijn stabiel en ik probeer ze bijna elk uur te controleren.

Bij het ontbijt drink ik elke dag een smoothie. De eerste dagen at ik hier ook een boterham bij, maar ik merkte al snel dat dat too much was. Ik zat propvol en kon vervolgens niet meer slapen. Nu heb ik aan een smoothie voldoende. Ik drink daar wel nog 1 of 2 grote glazen water bij en een kop thee. Mijn vasten breek ik met een dadel en melk om vervolgens los te gaan op al het lekkers. Niet erg gezond dus. De buren vasten ook en die staan elke avond wel voor de deur met wat lekkers. Ook al neem ik me elke dag weer voor om gezond te doen, dit gaat niet altijd helemaal goed.

Vasten draait niet om het overdag niet eten en je ’s avonds helemaal volproppen. In dit eetdagboek tijdens de Ramadan gaat het vooral om de avondmaaltijden die ik heb gemaakt. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te koken, en elke dag iets anders op tafel te zetten. Groente is normaal gesproken een vast onderdeel van onze maaltijd. Vooral voor Farah, vind ik het erg belangrijk dat zij voldoende vitamines binnen krijgt.

Ik probeer ook bij mijn avondeten voldoende te drinken. In het begin maakte ik elke dag een kan vol water met een fruitsmaakje. Ik deed er van alles doorheen, zoals munt, citroen, komkommer, rood fruit, watermeloen etc. Je kan hier eindeloos mee combineren. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de afgelopen dagen een beetje in een luilak modus zat en niet altijd zin had om mijn fruitwatertjes te maken. Het is belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft tijdens de Ramadan. Ik moet zeggen dat dat gelukkig goed gaat. Ik laat jullie graag zien wat ik deze week heb gegeten, lees dus snel mee in mijn eetdagboek tijdens de Ramadan.

eetdagboek tijdens de ramadan

Mijn eetdagboek begint trouwens op donderdag, omdat ik toen bedacht dat het wel leuk was om foto’s te maken van mijn avondeten. Ik hoop namelijk dat ik jullie zo een heel klein beetje inspiratie kan geven.

Donderdag

Op de eerste dag in mijn eetdagboek tijdens de Ramadan, aten we Saoto soep. Dit is een krachtige Javaanse kippensoep. Ik hoefde vandaag zelf niet te koken, want de soep was gemaakt door mijn buurvrouw. Doordat we vanwege de Corona crisis niet samen de iftar kunnen nuttigen, koken we een beetje om en om en brengen we dat naar elkaar toe. Het is ook best lekker om een dagje niet te hoeven koken. Tegelijk is het soms ook wel lastig omdat je wel rekening moet houden met wat de anderen ook lekker vinden en wat niet. Saoto soep gaat er bij mij altijd wel  in en ik heb er flink in gegeten. Doordat er rijst bij wordt geserveerd, is het een echte maaltijdsoep en krijg je er een goed vol gevoel van. Daarnaast bevat het veel vocht, waardoor je goed gehydrateerd blijft.

Saoto tijdens de Ramadan

Vrijdag

Vrijdag hadden we zin in roti. Ik lees vaak op andere blogs dat mensen roti hebben gemaakt, en dan zie je een foto van sperzieboontjes, kip en krieltjes in masala. Lieve mensen, dit is geen roti! Roti is de plaat zelf, of zoals sommigen het noemen: de pannenkoek. Wij aten de roti met kip, kouseband, aardappel en ei. Een calorieën bom, maar ontzettend lekker. Want zeg nou zelf, wie houdt er niet van roti? Daarnaast vulde het ook goed, natuurlijk. Ook best belangrijk als je de hele dag niet hebt gegeten.

roti met aardappel, kouseband en kip

Zaterdag

In het weekend doen we graag een beetje makkelijk. Ook tijdens de Ramadan. Ik had een salade gemaakt van kikkererwten, tonijn, zongedroogde tomaten, zilveruitjes, augurkjes etc. De tonijn had ik even opgebakken met knoflook en uien en vervolgens de kikkererwten ook even meegebakken. Deze salade is dan ook een echte maaltijdsalade. De tomaten voor de soep die ik had gemaakt, had ik bij een stalletje langs de weg vandaan. Ik had ze eerste samen met wat knoflook, uien en Italiaanse kruiden geroosterd in de oven. Vervolgens deze gekookt in een pan vol water, met een maggiblokje.  Daarna wat room, roomkaas en pesto toegevoegd. Vervolgens de staafmixer erdoor en alweer klaar. Super simpel, maar heel erg lekker. Dit waren dus 2 gerechtjes in mijn eetdagboek tijdens de Ramadan, maar waren zo gefixt.

eetschema tijdens de ramadan

Zondag

Op zondag maakte ik het mezelf nog makkelijker. Mijn man had verse puntjes bij de  Turkse supermarkt gehaald. Ik had voor mezelf kip in sojasaus gemaakt en voor mijn man garnalen in masala met tomaat. Lekker simpel maar het vulde goed. Ik had nog een beetje soep over van de vorige dag, dus samen met de broodjes was dit echt wel een volwaardige maaltijd.

Maandag

We zijn alweer op de helft van mijn eetdagboek tijdens de Ramadan. Vandaag hoefde ik wederom niet echt heel veel moeite te doen. De buurvrouw had rijst gebakken met ei en gepluiste kip. Omdat ik wel altijd groente bij mijn maaltijd wilde, had ik sperzieboontjes gemaakt met champignons. Heel simpel, gewoon in de wokpan.

eetdagboek iftar

Dinsdag

Vandaag kozen we voor een wat lichtere maaltijd. Ik heb Petjil met Surinaamse kipsaté gemaakt. Petjil is een groente gerecht die je kan vergelijken met gado gado. Ik had 3 soorten groente: witte kool, taugé en kouseband. Het is super simpel te maken, omdat je het alleen hoeft te koken in water met een beetje zout. Wel hoort er bij dit gerecht , echte Surinaamse pinda sambal, om het af te maken. Zonder de pinda sambal is het niet helemaal compleet. Ik had er nog een gekookt eitje bij gedaan voor de extra eiwitten.

petjil met sate tijdens ramadan

Woensdag

We zijn alweer bij de laatste dag aangekomen van mijn eetdagboek tijdens de Ramadan. Vandaag hadden we een heerlijke Surinaamse soep: Bravoe. Dit is een goed gevulde soep met o.a. zoete aardappel, bakbanaan, cassave, tanjerblad etc. Een soep vol vitamines dus en met veel kracht. Ik was alleen vergeten het vuur uit te doen onder mijn pan. Hierdoor was alles wel heel erg zacht geworden en was de kip van de botten afgevallen. Oeps!

soepen tijdens de ramadan

De eerste 2 weken  van de Ramadan zitten er alweer bijna op en we zijn dan ook bijna op de helft. De tijd gaat ontzettend snel! Ik probeer ook tijdens de Ramadan elke dag wel iets anders te eten. Bij de Iftar eten we trouwens ook fruit. Ik drinkt overigens nooit melk, maar deze Ramadan gaan er toch pakken melk doorheen. Erg bijzonder! Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn eetdagboek tijdens de Ramadan en wie weet plaats ik er snel nog eentje. Ik hoop in ieder geval dat jullie een beetje inspiratie hebben kunnen opdoen.



10 thoughts on “Mijn eetdagboek tijdens de Ramadan”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.