Mijn eetdagboek

Mijn eetdagboek

Jaja, ook ik heb mijn eetdagboek voor jullie bijgehouden. Een tijdje terug zag ik op de blog van Sabine dat ze een eetdagboek had geplaatst. Echt super leuk! Zo pikte ik haar idee en begon ik ook foto’s te maken van mijn maaltijden. Ik eet niet altijd even gezond en vind het soms ook wel makkelijk om iets te bestellen.

In mijn goede voornemens van 2020 nam ik dan ook op dat ik gezonder zou gaan eten en minder eten van buiten zou halen. Dit doe ik niet alleen voor mijn gezonde lifestyle, maar ook om wat geld te besparen om nog meer leuke trips te maken en hier is extra geld voor nodig. Mijn voornemen is namelijk om elke 3 maanden een uitje met het gezin te plannen, Qtime samen en meer genieten. Door een eetdagboek bij te houden, word je wel een stuk bewuster van je voeding denk ik. Het is namelijk veel minder interessant als je elke dag plaatjes schiet van een patatje speciaal of een broodje pindakaas.

Zondag

Zondag kozen we voor comfy food. Ik had een luie zondag en weinig zin om te koken. Ondanks dat mijn neef op bezoek kwam, koos ik voor : “the easy way”. Mijn man haalde verse kaiserbolletjes op bij de appie en ik bakte sardientjes uit blik op. Ben ik een loedermoeder nu we een dagje geen groente aten? Dit is zo makkelijk maar zo lekker.

Je maakt de sardientjes schoon door de sardientjes door midden te snijden en de graten en ingewanden te verwijderen. Je bakt vervolgens een uitje, teentje knoflook en heel veel madam Jeanette op en als deze goudbruin zijn, voeg je de schoongemaakte sardientjes toe. Beetje zout op smaak toevoegen en voila je bent klaar! Probeer de sardientjes niet te vaak om te scheppen, anders wordt het echt een prutje ( niet minder lekker overigens). Ik vind de tomaten sardien van Morjon altijd het lekkerste en ik denk dat elke Surinamer deze wel in huis heeft voor als er onverwacht bezoek komt.

Maandag

Mijn kleine monster is de laatste tijd niet zo gek op groente. Voorheen at ze alles, maar tegenwoordig wordt elk stukje paprika uit de pasta gevist. Vandaag had ik een drukke dag en besloot ik taco schelpen te vullen. Ik heb hiervoor kipgehakt opgebakken met knoflook, uien en kruiden en vervolgens 1,5 zak roerbakgroente toegevoegd. Wonderbaarlijk genoeg werd er vandaag geen enkel stukje groente uitgevist en at mevrouw maar liefst 3! taco’s op. Wat vond ze het heerlijk! Dit is dus zeker voor herhaling vatbaar, als ik wil dat ze groente eet.

Dinsdag

Ik had nog gehakt en groente over van de dag ervoor en besloot een simpele lasagne te maken. Vraag me niet hoe, maar ik wist het gewoon aan te laten branden. Zucht, hoe kun je zoiets makkelijks nou laten mislukken. Ik kon de hele bovenste laag weggooien, maar gelukkig was er nog voldoende “goed” en hebben we toch nog onze magen weten te vullen.

Woensdag

Mijn eetdagboek is alweer door midden. Vandaag had ik trek in iets simpels maar gezond. Ik heb op de markt verse groente en vis gekocht en dat werd het. De zalmmoten waren echt huge! Dat is weer fijn aan de markt, voor weinig geld krijg je veel. Ik heb rode puntpaprika, champignons, paksoi en babymais gewokt met een uitje en wat knoflook. Als laatste heb ik wat gember woksaus toegevoegd. Ik gebruik eigenlijk nooit kant en klare sausjes of pakjes, maar had deze toevallig staan uit een boodschappenpakket van scoopy en moet eerlijk bekennen: het was verassend lekker! De rijst heb ik gekookt met pimentkorrel, laurierblad, een beetje zout, safraan en een scheut olijfolie. Mijn kleine monster at voornamelijk de zalm en rijst en smeet de groente door de woonkamer heen. Zucht!

Donderdag

Donderdag was ik zo gaar, dat ik bijna op de bank in slaap viel. Farah deed ook ineens heel laat in de middag haar middag dutje, dus besloot ik om simpele pompoen met gebakken koolvis te maken, samen met paratha roti. Niet heel moeilijk maar wel erg lekker. Dit vond Farah wel lekker, en madam at vandaag haar hele bordje leeg, alhamdullilah!

Vrijdag

Vrijdag kwam een vriendin van me op bezoek met haar twee kindjes. Haar zoontje is helemaal weg van pannenkoeken en dus werden het American pancakes. Farah wilde er niks van weten, terwijl je zou denken dat ze dit geweldig zou vinden. Geen groente en veel te zoet! Helaas pindakaas, dat feestje ging niet door. Ik had er trouwens wel frambozen en blauwe bessen bij gedaan, zodat de kids toch een beetje vitamientjes binnen kregen.

Zaterdag

De laatste dag van mijn eetdagboek is alweer aangebroken. Vandaag aten we gewokte sperzieboontjes met kipfilet met rijst. Zoals je uit de foto’s kan opmaken eten we niet vaak de “gezonde” rijst, maar hebben we meestal de “ongezonde” basmati rijst. Ik ken niet veel Surinamers die zilvervlies rijst of iets dergelijke eten, terwijl dit natuurlijk vele malen gezonder is.

De volgende keer dat ik een eetdagboek ga uploaden (geen idee wanneer), zal ik proberen om het 7 dagen gezond te doen. Maar dit is wel een eetdagboek met een hoog “Me” gehalte. Ik zou willen dat we elke dag gezond aten, maar dat doen we helaas niet. We sjoemelen ook wel een beetje hier en daar. Ik probeer trouwens wel elke zondag voor elke dag in te plannen wat we gaan eten, soms best lastig maar het scheelt een hoop stress om niet elke dag na te hoeven denken wat we gaan eten. Ook scheelt het in de portemonnee als je 1 of max 2 keer in de week je boodschappen doet i.p.v. elke dag.

Tips om gezonder te eten

  1. Maak van te voren een planning wat je de week gaat eten. Dit voorkomt dat je snel naar de snackbar rent voor een patatje of een kapsalon haalt bij de doner zaak.
  2. Probeer elke dag groente en/of fruit te eten. Lukt dit niet elke dag, probeer het dan in ieder geval 5 van de 7 dagen te doen.
  3. Probeer geen zakjes of pakjes te gebruiken, deze zitten vaak bomvol suikers of zout. Ook het woksausje waar ik zelf mee gesjoemelt heb, is een ware suikerbom.
  4. Eet gevarieerd, als ik terug kijk naar mijn eetdagboek zie ik dat we wel heel veel rijst hebben gegeten. Normaal probeer ik dit af te wisselen met aardappelen, zoete aardappel of couscous. Als ik op een hele gezonde tour ben, vervang ik het door bloemkool- of broccoli rijst.
  5. Kook groentes niet dood, maar probeer ze juist te wokken. Zo zorg je er voor dat de vitamines en mineralen niet verloren gaan.
  6. Eet regelmatig vette vis zoals zalm, makreel of haring. Deze vissoorten zijn ware Omega 3 bommetjes!
  7. Tegenwoordig bevatten groenten uit de diepvries of uit pot niet heel veel minder vitamines dan verse groente. Ook al gaat mijn voorkeur uit naar vers, we hebben het altijd wel eens druk. Je kan dan beter voor de diepvries of potvariant gaan, dan voor geen groente.
  8. Zondig zo nu en dan, niet elke dag maar het leven blijft een feestje, je moet alleen zelf de slingers blijven ophangen.

Ben jij ook zo gek op lekker eten, hou je zelf ook wel eens een eetdagboek bij?



10 thoughts on “Mijn eetdagboek”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge