De 7 lekkerste koolhydraatarme desserts

De 7 lekkerste koolhydraatarme desserts

Desserts, het moment waar veel mensen naar uitkijken, tijdens het avondmaal. Veel toetjes bevatten helaas veel koolhydraten, dit zijn suikers, zetmeel en vezels. Het nadeel hiervan is dat er teveel energie uit koolhydraten worden gehaald en minder andere voedingsstoffen het lichaam binnenkomen. Zo kan er bij teveel koolhydraten een tekort aan energie uit eiwitten, vitamines en vezels ontstaan. Koolhydraatarme desserts zijn hierom een uitstekende keuze, aangezien het toetje blijft, en op een stuk gezondere manier. Heel veel toetjes zijn koolhydraatarm te maken, zolang het maar de juiste ingrediënten bevatten. Voorbeelden van die ingrediënten zijn kokosmelk, ongezoete slagroom, eieren, volle kwark en nog meer, kenmerkend is het lage suikergehalte van de ingrediënten.

Definitie koolhydraatarm

Koolhydraatarme desserts bevatten dus weinig koolhydraten, dat is wat de term koolhydraatarm inhoud. In koolhydraatarme producten zitten dus weinig, tot geen koolhydraten. Uit andere voedingsstoffen kun je immers ook energie halen. Over het algemeen kiezen mensen voor een koolhydraatarm dieet om overgewicht te voorkomen of te verhelpen. In mijn geval eet ik regelmatig minder koolhydraten om mijn glucosewaarden op peil te houden. Nou moet ik eerlijk bekennen dat helemaal koolhydraatarm eten mij nog niet lukt hoor, al zou dat wel goed zijn.

Koolhydraatarm en diabetes

Iedereen heeft wel eens van diabetes gehoord, of er zelfs mee te maken gehad. Zelf heb ik diabetes type 1. Diabetes ontstaat als de bloedsuiker niet meer in evenwicht is, wat optreed als het lichaam te weinig insuline aanmaakt. In mijn geval, werkt mijn alvleesklier niet meer zoals hij zou moeten werken. Er zit dus een te hoog suikergehalte in het bloed en daarom is koolhydraatarm dieet aan te raden. In koolhydraten zitten, zoals eerder benoemd, veel suikers.

Bij een gemiddeld eetpatroon komt 40-70 procent van de energie uit koolhydraten en bij een koolhydraatarm dieet is dat minder dan 40 procent. Hierdoor wordt de persoon verplicht andere dingen te eten met andere voedingsstoffen. Je wilt namelijk niet dat er tekorten ontstaan en je lichaam gaat hunkeren naar suikers. Denk hierbij aan eiwitten, groente etc. Ook moet het medicijngebruik soms aangepast worden, dit is omdat er anders hypo’s kunnen ontstaan, omdat er te weinig van de benodigde voeding uit het gewone eten wordt gehaald bij een koolhydraatarm dieet. Ik weet uit ervaring dat het niet fijn is als je de 1 na de andere hypo hebt. Heb je diabetes en wil je een koolhydraatarm dieet volgen, overleg dan altijd eerst met je internist of diabetesverpleegkundige.

Koolhydraatarme cake

Je kon al eerder op mijn blog een recept vinden van koolhydraatarme cake. Deze cake heeft als basis monchou en wordt gemaakt met appel en noten. Niet heel erg lastig, wel ontzettend lekker.

koolhydraat arme cake

Koolhydraatarm dessert met amandelmeel

Amandelmeel is een voorbeeld van een ingrediënt dat laag in de koolhydraten zit. Ideaal dus om koolhydraatarme desserts te maken. Dit ingrediënt kan gebruikt worden om een mug cake te maken. De amandelmeel wordt gebruikt om de amandel smaak te versterken en het is een heerlijk warm dessert. Naast amandelmeel zit er een ei in, wijnsteenbakpoeder, roomkaas, sukrin, vanille extract en een beetje zout. Het gaat in een mok de magnetron in op 900 watt voor ongeveer twee minuten. Hierna is dit koolhydraatarme dessert klaar.

Koolhydraatarm dessert met mascarpone

Met mascarpone is ook een koolhydraatarme dessert te maken. Dit dessert bestaat uit mousse, mascarpone, aardbeien, bessen, steviala kristal en ongezoete slagroom. De mascarpone, steviala kristal en ongezoete slagroom moeten gemixt worden. Doe dit totdat er stijve pieken komen. Hierna worden de bessen en aardbeien eraan toegevoegd. Dit dessert is dus koud en ook snel klaar.

Koolhydraatarm toetje Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is op zichzelf al een goed toetje, om koolhydraatarm een toetje te eten. Lekkerder kun je het natuurlijk altijd maken. Voeg daarom gezonde ingrediënten toe. Aan de Griekse yoghurt kunnen o.a. besjes worden toegevoegd, ongezoete slagroom of aardbeien. Het bevat dan maar 5 gram koolhydraten en is zeer makkelijk qua voorbereiding. Met de ingrediënten zelf kun je altijd variëren. Check echter de koolhydraten van de producten vooraf. Je kan je er soms makkelijk in vergissen.

Koolhydraatarm toetje Griekse yoghurt

Koolhydraatarm toetje met ricotta

Voor de kaasliefhebbers zijn er ook genoeg lekkere toetjes, zoals een karamel ricotta met walnoten. Hier zitten 4,8 gram koolhydraten in. De ricotta zorgt voor een luchtige smaak. De voorbereiding duurt iets langer. Je maakt namelijk laagjes van de ricotta. Ook al sta je hier iets langer voor in de keuken, ik kan je verzekeren dat je je vingers er bij aflikt.

Koolhydraatarm dessert met aardbeien

Aardbeien zijn een uitstekend uitgangspunt voor mensen met diabetes, of mensen die een koolhydraatarm dieet volgen. In aardbeien zitten weinig suikers en veel vitamine C. Eerder benoemde toetjes bevatte ook al aardbeien, omdat het ook zo makkelijk toe is te voegen. Je kunt makkelijk een feestelijk dessert op tafel zetten met aardbeien, wat yoghurt en ongezoete slagroom. Een koolhydraatarme tiramisu is overigens ook een optie. Dit wordt gemaakt met kwark, espresso en beschuit. Aardbeien zullen in de koolhydraatarme desserts veelal als aanvullend ingrediënt dienen.

Koolhydraatarm dessert met aardbeien

Koolhydraatarm dessert met chocola

Ook ingrediënten die van nature veel suikers bevatten kunnen gebruikt worden voor een koolhydraatarm dessert. Gek he? Chocola kan dus alsnog. Een koolhydraatarme chocolade mousse is bijvoorbeeld zo gemaakt. Hierbij wordt pure chocola gebruikt, omdat deze laag in koolhydraten is. In plaats van suiker kun je wat zoetstof toevoegen. Ik heb ooit gehoord dat pure chocolade erg goed is voor mensen met diabetes. Zelf heb ik pure chocolade wel moeten leren eten. Ik vond het altijd erg bitter, maar inmiddels vind ik het heerlijk. Decoreer de chocolademouse met wat granaatappelpitjes en het ziet er ook nog eens super feestelijk uit.

Op de website van Waymadi, vind je ontzettend veel lekkere koolhydraatarme recepten. Dus mocht je niet alleen op zoek zijn naar koolhydraatarme desserts, dan raad ik je aan om daar zeker een kijkje te nemen.

Heb jij nog tips voor koolhydraatarme toetjes?



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.