Influencer reclame inzetten voor je bedrijf

Influencer reclame inzetten voor je bedrijf

Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar influencers. Bedrijven zoeken namelijk personen die producten of diensten van het desbetreffende bedrijf willen promoten. Gelukkig is het aanbod hartstikke groot. Steeds meer mensen willen influencer worden. Met name jonge kinderen. Zij willen graag producten promoten in ruil voor het gratis ontvangen van producten. Het lijkt wel een droom: jij promoot via een simpele tekst, foto of video een product en je krijgt het product gratis thuisgestuurd. Best logisch dat zoveel mensen influencer willen worden, als je dit zo leest. Maar waarom zou je als bedrijf influencer reclame willen inzetten? Daarover lees je in deze blog veel meer.

Wat is influencer marketing

Om te beginnen bij het begin: wat is influencer marketing? Influence is het Engelse woord voor ‘invloed’ een influencer is dus een persoon die invloed uitoefent. Hij of zij doet dit over een specifiek onderwerp, product of dienst voor een bepaalde doelgroep. Hierover lees je in het artikel die ik eerder over influencermarketing schreef.

Influencers Wikipedia

Om de term ‘influencer-marketing’ ietwat te verduidelijken, gebruik ik de definitie van Wikipedia. Wikipedia beschrijft dit als volgt: ‘’Influencer-marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, potentiële klanten te beïnvloeden.’’ Influencers zijn op verschillende sociale media kanalen te vinden. Hierbij kun je denken aan Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube.

Influencer reclame kosten

Wat zijn de kosten voor een influencer als je hier gebruik van wil maken voor jouw bedrijf? Dat is afhankelijk van een groot aantal factoren, waaronder de hoeveelheid volgers en welk sociale media platform je gebruikt. Hieronder volgen enkele bedragen waar je aan kunt denken voor welke hoeveelheid volgers. Dit gaat over het platform Instagram. Deze informatie kun je terugvinden op de site Join marketing. Klik hier voor de website.

  • 2.000 – 10.000 volgers: 70 tot 250 euro per post.
  • 10.000 – 50.000 volgers: 250 tot 500 euro per post.
  • 50.000 – 100.000 volgers: 500 tot 1.000 euro per post.
  • 100.000 – 500.000 volgers: 1.000 tot 3.000 euro per post.
  • 500.000+ volgers: meer dan 3.000 euro per post.

Met de Inzpire tool kun je berekenen wat een post bij een bepaalde influencer waard is. Volgers alleen zeggen namelijk niet veel, engagement en bereik is veel belangrijker.

Ook als je niet meteen sales genereert, toch zinvol

Het inhuren van een influencer is zoals je ziet niet goedkoop. Maar goed, als je wilt groeien met je bedrijf, dien je bereid te zijn om te investeren. Zo zonde dat veel bedrijven influencermarketing nog niet geïmplementeerd hebben in hun marketing budget. Maar goed, het kan dan ook teleurstellend zijn als je jouw product of dienst laat promoten door een influencer en je krijgt niet direct veel sales. Maar, geen paniek! Want ook als je niet meteen sales genereert is het investeren in een influencer marketing wel zinvol.

Ten eerste is het van belang om een influencer te vinden die bij jou past. Dat houdt in: zoek een influencer die een kanaal heeft op sociale media die al veel post over het product of dienst dat jij aanbiedt. Hiermee bedoel ik te zeggen: als jij een dienst verkoopt wat te maken heeft met het epileren van wenkbrauwen of het lakken van nagels, dat je zoekt op influencers die al posten over beauty. Het heeft natuurlijk geen zin om dan te kijken bij influencers die zich richten op het rondreizen van de wereld of iets dergelijks. Kijk dus eerst naar welke influencer aansluit op jouw product of dienst.

Vervolgens is het verstandig om te kijken naar de doelgroep waarvoor jij je producten of diensten wil promoten. Neem hierbij een kijkje tussen de volgers van de influencer die jij op het oog hebt. Probeer ook een inschatting te maken in hoeverre de volgers van de door jou gekozen influencer actief zijn. Des te actiever de volgers, hoe groter de kans is dat de juiste mensen uiteindelijk op jouw website terecht komen. De kans is groot dat je niet direct de hoeveelheid sales genereert zoals dat je zou willen. Er zijn ook mensen die de post pas veel later zien. Geen paniek! Maar het heeft soms wel even tijd nodig. Houd hier rekening mee.

Zelf plaatste ik vorig jaar voor de kerst een samenwerking met een slagerij. Na de kerst kreeg ik een berichtje van hem dat het helaas geen sales had opgeleverd. Hij was niet de enige die teleurgesteld was, ik was het ook. Aan mijn inzet lag het echter niet. Een paar dagen voor oud en nieuw kreeg ik opnieuw een appje, dit keer met de vraag wat ik had gedaan. De orders bleven maar binnen stromen en op oudjaarsdag heeft hij zelfs een extra bezorger moeten aannemen. Dat zijn de berichten die me goed doen, maar waar het precies aan lag dat het pas een paar weken later op gang kwam, I really don’t know!

Dus ook al investeer je in een influencer marketing, dit wil niet zeggen dat je binnen 1 dag uitverkocht bent. Je zult waarschijnlijk merken dat je sales stijgen (afhankelijk in welke influencer je investeert), maar in hoeverre dat zo is zal verschillen per influencer. Dit is onder andere afhankelijk van de hiervoor genoemde punten.

Reclame code social media

Je kunt influencers inhuren die jij een speciale code geeft. Zij zetten deze code vervolgens in een post met bijvoorbeeld de tekst: gebruik NL2022 voor 15% korting. Zij vertellen eerst iets over jouw product of dienst en geven de code aan hun volgers. Korting trekt mensen altijd aan, dus de kans is groot dat jij dankzij deze code al snel wat sales gaat maken.

Nederlandse influencers

Sommige Nederlandse influencers zijn zo ontzettend succesvol dat ze er miljoenen aan verdienen. Hieronder volgt een top 5 van de meest succesvolle influencers van Nederland:

  1. Marcos Mion
  2. Frenkie de Jong
  3. Max Verstappen
  4. AFC Ajax
  5. DUTCH🇳🇱

Grootste influencers

Nu je weet wie de grootste influencers zijn van Nederland, is het wellicht ook leuk om de grootste influencers wereldwijd te zien. Deze influencers weten pas echt wat influencer reclame is, maar hier zal je wel diep voor in de buidel moeten tasten. Het is ongelooflijk hoeveel volgers deze influencers hebben. Invloed, dat hebben ze zeker!

  1. Cristiano Ronaldo
  2. Ariana Grande
  3. Dwayne ‘The Rock’ Johnson
  4. Kylie Jenner
  5. Selena Gomez

Influencer reclame wet

Influencers mogen niet zomaar reclame maken over van alles en nogwat. Zij hebben zich te houden aan een speciale wet, namelijk de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierbij maakt het niet uit welk platform de influencer gebruikt om producten of diensten te promoten. Er zijn een aantal algemene regels in de NRC. Dit bevat de volgende regels:

  1. De reclame mag niet in strijd zijn met de wet, fatsoen en goede smaak. Het mag overigens ook geen leugens bevatten.
  2. De reclame niet niet in strijd zijn met de goede zeden, algemeen belang of openbare orde.
  3. Je mag mensen niet kwetsen of de volksgezondheid bedreigen.
  4. De reclame mag niet het vertrouwen schaden in reclame.
  5. Je mag geen aanspraak maken op angst of bijgeloof.
  6. De reclame mag niet oneerlijk zijn, zoals misleidende reclame.

Maak van te voren duidelijke afspraken

Deze blog is bijna ten einde, maar ik wil je nog twee laatste tips meegeven. Een daarvan is: maak van te voren duidelijke afspraken. Zo weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn. Dit zijn een aantal afspraken waar je aan kunt denken:

  • Op welk sociale media platform gepost wordt.
  • Voor hoelang de post online moet staan.
  • Hoeveel het kost om een post te laten plaatsen.

Werken met een contract

De tweede en laatste tip is om te werken met een contract. Leg de gemaakte afspraken vast in een contract, zodat jullie allebei altijd terug kunnen komen op de afspraken die jullie hebben gemaakt. Vooral bij de langdurige samenwerkingen en de wat beter betaalde samenwerkingen, werk ik vaak op contractbasis samen. Zelf vind ik dit niet erg, omdat je zo altijd weer even terug kunt zoeken wat je hebt afgesproken. Maar niet elke opdrachtgever vraagt hier om en ook al werken we niet op contractbasis samen, kom ik altijd mijn afspraken na.

Heb jij als bedrijf wel eens te maken gemaakt met influencer reclame?



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.