Influencer marketing voor dummies

Influencer marketing voor dummies

Je hoort het steeds vaker: influencer worden is de droom van velen. Ook steeds meer kinderen roepen al besluitvaardig dat ze later influencer willen worden. Ze denken daar veel geld mee te verdienen en gratis producten te krijgen toegestuurd. Maar is dat ook zo? Farah is volgens zichzelf ook een influencer. Ze heeft volgens mij geen idee wat het is, en toch informeert ze regelmatig bij een vriendin van mij welke samenwerkingen ze nog heeft lopen. Tegenwoordig zijn influencers ook niet meer weg te denken. Ze zijn overal te vinden! Je kunt denken aan Instagram, maar ook op Tiktok. In dit artikel lees je alles over influencer marketing, zodat jij een beetje een idee krijgt wat een influencer nu doet en wat influencer marketing jou nou kan opleveren als bedrijfzijnde.

Wat is een influencer?

Het is natuurlijk leuk om te weten dat veel mensen influencer willen worden, maar het is ook wel fijn als we helder hebben wat een influencer nou precies is. Een influencer is een persoon die wordt ingezet om influence, invloed, uit te oefenen op het gedrag van een bepaalde doelgroep. Dit kan elke soort doelgroep zijn. De meeste bekende influencers zijn te vinden op instagram,snapchat en tiktok. De volgers die influencers hebben kunnen zij beïnvloeden. Kortom, influencers kunnen via onder andere sociale media mensen beïnvloeden. Oe dat klinkt wel spannend he? Zelf ben ik erg actief op instagram, mijn volgers zijn erg betrokken en ik ben goed zichtbaar. Eerder schreef ik ook al een blog hoe je je instagram feed naar een hoger level kan tillen. Misschien vind je het leuk om die te lezen, als je zelf als influencer aan de slag wilt.

Wanneer ben je een influencer

Wanneer ben je dan precies een influencer? Nou, eigenlijk ben je dus al een influencer als je invloed (influence) kunt uitoefenen op jouw volgers. Kenmerkend van een influencer is dat hun volgers interesse tonen in vrijwel alles wat zij meemaken, kopen, gebruiken, zeggen etc. Het is dus meer dan alleen maar het posten van selfies. Ook zeggen het aantal volgers niet altijd evenveel. Je kan namelijk 20.000 volgers hebben, en totaal geen interactie met deze volgers. Of je hebt “maar” 5000 volgers en je berichten worden goed bekeken. Dat laatste heb je natuurlijk veel meer aan, ook al staren sommige bedrijven zich blind op het volgersaantal.

Influencer op Tiktok

Er zijn veel verschillende influencers te vinden op veel verschillende sociale media kanalen. Hieronder zie je de drie populaire influencers op Tiktok in willekeurige volgorde.

  1. Loren Gray: ongeveer een jaar geleden was Loren Gray de aller populairste Tiktok influencer ter wereld. Ondanks ze nog steeds populair is en de meeste mensen haar herkennen, is ze wel minder populair geworden. De reden dat ze nog altijd een succesvolle Tiktok influencer is, is te danken aan haar leuke dansjes. Daarnaast is Loren Gray ook een muzikant.
  2. Spencer Polanco: waar Spencer Polanco eerst vooral bekend was op YouTube door zijn ‘One Minute Beatbox Tutorials’, is hij nu ook een grote influencer op Tiktok door zijn beatbox filmpjes.
  3. Dixie D’Amelio: als je Tiktok hebt, dan ken je Charli gegarandeerd. Het is dan ook geen toeval dat haar oudere zus, Dixie, ook erg populair is geworden op Tiktok.

Zelf heb ik niks met tiktok. Ik vind het helemaal niet leuk om filmpjes van mijzelf te maken en deze te delen, daarom heb ik er voor gekozen me meer te focussen op instagram en te blijven doen wat ik echt leuk vind.

Waarom influencer marketing inzetten

Zoals je nu weet oefenen influencers enorm veel invloed uit op hun volgers. Dit is niet alleen leuk en voordelig voor hunzelf, maar ook bedrijven en organisaties kunnen hiervan profiteren. Je kunt namelijk als onderneming ervoor kiezen om een influencer in te zetten om hun doelgroep te beïnvloeden. Influencers zijn dus handig als een bedrijf een bepaald product of dienst wilt promoten. Het maakt je bedrijf zichtbaar en zorgt voor meer naamsbekendheid. Het is dan wel verstandig om een influencer te zoeken die aansluit bij jouw product of dienst, aangezien de doelgroep en de persoonlijke voorkeuren van de influencer, maar ook van zijn/haar volgers zich moeten aansluiten bij jouw product of dienst. Vraag daarom altijd statistieken en/of een mediakit op.

Influencer marketing Instagram

Het voordeel van het inzetten van influencers, is dat het helemaal niet zo duur hoeft te zijn. Als je als bedrijf nieuw bent in de wereld van influencers en je nog niet eerder jouw producten of diensten hebt laten promoten, is het misschien fijn om wat kleiner te beginnen. Kies bijvoorbeeld een influencer uit met ongeveer 5.000 volgers. Het is betaalbaar en je kunt kijken wat het effect is op de verkoop van jouw product of dienst. Er zijn veel influencers te vinden op Instagram. Neem de influencer echter wel serieus. Ik heb dus wel eens een aanbod gekregen om tegen korting iets in te kopen en het dan te mogen promoten. No thanks! Ik snap dat je als starter nog geen groot marketing budget hebt, maar toch is het belangrijk om hier wel ruimte voor te creëren. Hoe graag ik een ander ook help, ik heb geen vrijwilligersorganisatie. Ik zal dan ook nooit zelf een product kopen om deze vervolgens als een malle te promoten. De tijd, energie en liefde die ik in het maken van content steek, kost ook gewoon geld. Voor niks gaat de zon op…

Influencer marketing voorbeelden

Het is niet meer zoals vroeger dat het bijzonder was om een filmzender, muziekzender en sportzender te hebben. Nee, eigenlijk is er voor elk soort product of dienst wel een doelgroep en influencer te vinden. Let op: de niche waarin de influencer actief is, bepaalt het bereik en de omzet uiteindelijk. Gelukkig is de keuze uit niches reuze. Zo heb je de volgende influencer niches die erg populair zijn:

  • Sport / Fitness
  • Reizen
  • Beauty & lifestyle
  • Games
  • Gezondheid
  • Technologie
  • Ouderschap
  • Food
  • Wonen

Ik omschrijf mezelf als een mommy lifestyle blogger, dus mijn niche is erg breed.

Influencer marketing Nederland

Natuurlijk maken ook allerlei Nederlandse bedrijven en organisaties gebruik van de Influencer marketing. Er zijn verschillende influencers van elkaar te onderscheiden:

  • Mega-influencers & beroemdheden: zij hebben meer dan 1 miljoen volgers en hebben een heel erg gemengd publiek met interesses die erg uiteenlopen. Vaak betaal je ook de jackpot voor wat reclame van hen.
  • Macro-influencers:: zij hebben tussen de 100.000 en 1 miljoen volgers. Zij zijn beroemd in een lokale gemeenschap en delen vaak een passie of een bepaald onderwerp.
  • Mid-Tier influencers: zij hebben tussen de 20.000 en 100.000 volgers.
  • Micro-influencers: zij hebben tussen de 5.000 en 20.000 volgers.
  • Nano-influencers: zij hebben tussen de 1.000 en 5.000 volgers.

Kijk zelf welke influencer je het beste vind aansluiten bij jou product en marketingbudget en zoals ik al eerder schreef, het aantal volgers alleen zegt niet altijd alles.

Influencer marketing trends

Wat betreft influencers kun je heel erg breed kijken. Hieronder staan de laatste trends als het gaat om influencer marketing:

  • De Tiktok generatie.
  • Influencer marketing dat gericht is op prestaties leveren.
  • Virtual influencer marketing
  • Authentieke content
  • Audio & podcast
influencer marketing

Influencer marketing 2021

Net zoals wij tegenwoordig niet meer zonder onze telefoon kunnen, kunnen bedrijven niet meer zonder de juiste marketingtools. Het helpt een bedrijf om op een snelle manier hun producten en diensten te verkopen aan een geschikte doelgroep. Influencers zijn in ieder geval niet meer weg te denken uit het jaar 2021. De verwachting is dat influencers een alleen maar belangrijkere rol gaan spelen. Maar, wat zijn de kosten eigenlijk voor bedrijven om een influencer in te zetten voor de marketing?

Influencer marketing kosten

De kosten per influencer is lastig vast te stellen, omdat de prijs afhankelijk is van een aantal factoren. Toch is er wel een richtlijn, namelijk $20 per 1.000 abonnees op YouTube. En voor instagram spelen natuurlijk factoren als engament en betrokkenheid ook mee. Er zijn verschillende tools online te vinden waarmee je kan berekenen wat een post waard is. 1 van die tools is Inzpire, dit is gewoon een gratis tool waarbij je n.a.v. de profielnaam en het aantal posts en/of stories dat je wilt laten plaatsen door de influencer binnen een paar minuten kunt berekenen wat dat dan mag kosten. De waarde van een post op mijn instagrampagina ligt rond de 200 euro. Nou wil ik nog wel eens schipperen en een barterdeal aangaan omdat ik graag de andere partij help als ik daar een klik mee heb. Ik voel me echter wel beledigd als een bedrijf 5% korting aanbiedt in ruil voor 36 feedposts en 2 miljoen stories. Ik ben meer waard dan dat! Voor een advertentie in een tijdschrift betaal je al gemiddeld 6000 euro en laten we het dan nog maar niet hebben over een tv spotje. Influencer marketing is dus vaak een redelijk goedkope manier om je product of dienst zichtbaar te maken.

Een influencer zoeken voor je bedrijf

Als je op zoek bent naar een influencer voor je bedrijf, raad ik je het volgende aan:

  • Kijk naar het soort product of dienst dat je wilt gaan verkopen.
  • Zoek een geschikte Influencer die jij goed bij het bedrijf vind passen.
  • Benader meerdere influencers die zich associëren met het product of dienst dat jij verkoopt.
  • Wees bereid om te investeren, een plant groeit immers ook niet zonder water.
  • Check van te voren wat een redelijke tarief is voor een influencer. Dit kan je bijvoorbeeld doen via inzpire.
  • Maak van te voren goede afspraken

Zelf vaar ik wel eens mee met de blogboot, dit is een PR event waar bedrijven zich kunnen presenteren aan verschillende bloggers en hier een linkje voor terug krijgen in hun blogs. Een redelijk goedkope manier om zichtbaar te worden dus.

Het is belangrijk dat je zichtbaar word. Ik hoor wel eens van bedrijven, nee hoor ik ga niks gratis opsturen. Vergeet niet dat de juiste influencer veel tijd en liefde in haar of zijn content stopt. Voor niks gaat de zon op hoor…zelf werk je toch ook niet voor niks? Nee! Ik ga je niet promoten voor 5 % korting of gratis. Het is geven en nemen 🙂

Een influencer marketing bureau in de arm nemen

Je kunt er ook voor kiezen om een influencer bureau in de arm te nemen, zodat je voldoende keuze hebt tussen influencers. Linkpizza is zo een influencer marketing bureau. Zij verifiëren en controleren de gegevens van de influencers en hebben een database vol met mediakits waar je uit kunt kiezen. Verder zien zij er ook op toe dat de afspraken die je gemaakt hebt met een influencer nagekomen worden. Ook zij werken niet gratis ;).

Influencer worden of blogger zijn

Zou je zelf graag influencer of blogger willen zijn? Dat kan. Er zijn tegenwoordig veel mensen die dit willen, maar niets is onmogelijk. Wees vooral jezelf en probeer mensen te inspireren met iets persoonlijks: iets wat jou gelukkig maakt, waar je talent voor hebt en doe iets wat je leuk vind en vertel mensen daar over. Ga niet bloggen voor de “gratis spullen” want dan kom je al snel van een koude kermis thuis. Bloggen en content maken moet je passie zijn, je moet er blij van worden en bereid zijn om 100% inzet te leveren. Het is niet alleen leuk, maar kost soms bloed, zweet en tranen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen barterdeals meer voor mijn blog aanga. Tenzij het product is die ik echt al heel lang wilde hebben en het een dusdanige waarde heeft, dat het in verhouding staat met mijn blogwaarde. Want ook al zijn de spulletjes vaak erg leuk, ik heb niks aan 36 blenders en 50 koekenpannen. Ook kan ik mijn huur en gas niet betalen met een product. Ik zie me al aankomen bij Essent: deze maand heb ik geen inkomen gehad, dus ik betaal mijn gas en licht met 6 koekenpannen. Dat kan natuurlijk niet!

Nadelen influencer marketing

Elk voordeel heb z’n nadeel en elk nadeel heb z’n voordeel. Dat was een uitspraak die Johan Cruyf ooit deed toch? Bij influencermarketing is het daadwerkelijk meetbare effect soms erg lastig. Sommige bedrijven verwachten meteen uitverkocht te zijn na het plaatsen van een post van een influencer. Ja dit kan, maar dit gebeurd echter lang niet altijd. Je zal op langere termijn moeten kijken of de verkoop gegroeid is. De juiste influencer vinden voor jou product kan ook erg lastig zijn. Helemaal als je niet bekend bent met social media en deze vorm van marketing. Indien je product wordt aangeprezen door een influencer die totaal niet bij het product of bedrijf past, kan het er voor zorgen dat je geloofwaardigheid wordt aangetast. Tevens moet je budget hebben voor een marketing campagne op social media, niet elke starter heeft dit. Hoe groter en bekender de influencer, hoe meer budget je nodig hebt.

Ik merk dat ik nog lang niet ben uitgeschreven over dit onderwerp, maar ik denk dat ik er in een volgende blog over verder ga, anders wordt dit wel een heel erg lange blog. Ik denk dat ik er binnenkort nog eens een blog aan wijd, want er is nog heel veel te vertellen.

Denk jij na het lezen van deze blog het idee dat ik de juiste partij ben om met jou samen te werken of heb je nog vragen m.b.t. influencermarketing? Ik denk graag met je mee! Stuur me dan gerust een mailtje via contact at sparklesinside.nl of via het mailformulier.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.