Hoe word je influencer, 10 tips om door te breken

Hoe word je influencer, 10 tips om door te breken

Influencers, ze lijken als paddestoelen uit de grond te schieten. Waarom? Omdat er een markt voor is. Influencers lijken vaak het perfecte leven te leiden en lijken veel geld te verdienen. Nou is dat natuurlijk niet helemaal zo. Ja, ik ben ook een influencer, niet zo heel groot want ik heb “nog maar” 10K volgers op instagram. Tevens ben ik eerst begonnen met bloggen en merkte ik al snel dat instagram toch niet echt kon ontbreken in deze tijd. Maar wat is een influencer nu precies? En hoe word je een influencer? Ik help je met 10 tips in deze blog een eindje op weg.

Wat is een influencer

Een online influencer is iemand die – zoals het woord al zegt – andere mensen kan beïnvloeden. Deze invloed kan gaan over producten kopen, diensten afnemen, merkbekendheid creëren of over publieke opinie. Influencers zijn actief op sociale media zoals Instagram, TikTok, YouTube en Facebook. Influencers hebben vaak vele volgers in een specifieke doelgroep.

Wat doet een influencer

Een influencer is erg actief op sociale  media. Dat is hun kanaal om contact te onderhouden met hun volgers en doelgroep. Ze doen hun best om de meest creatieve content te creëren voor hun volgers. Dit doen zij door mooie foto’s te maken, video’s of podcasts. Veel van deze content wordt gesponsord door bedrijven of organisaties. In het geval van een beauty influencer zal een deel van de content gesponsord zijn door make-up merken of andere schoonheidsgerelateerde producten en dienstverlening. In mijn geval zijn het voornamelijk, food, travel en lifestyle gerelateerde producten. Farah is mijn “mini influencer” en heeft zo nu en dan ook geweldige samenwerkingen.

Hoe kan je influencer worden

Hoe word je influencer? Iedereen kan influencer worden, mits je de juiste stappen onderneemt. Een essentiele voorwaarde is dat je sociale media accounts aanmaakt of deze al hebt. Sociale media vormen het platform voor influencers. Bedenk je voordat je content gaat plaatsen, hoe jij jezelf wil profileren. Op welke niche wil jij je gaan richten? Onderaan deze blog deel ik 10 concrete tips over hoe je een influencer wordt.

Welke social media kanalen gebruiken influencers

Zoals eerder genoemd zijn influencers voornamelijk te vinden op sociale media. De meestgebruikte kanalen zijn Instagram, YouTube, TikTok, Facebook en soms LinkedIn. Instagram en TikTok richten zich vaak op grappige korte video’s of mooie foto’s. Op YouTube varieert de content van professionele videoproducties tot ‘reactievideo’s’ en korte dansfilmpjes. Zelf ben ik vooral actief op instagram. Ik heb voor mijn blog ook een facebook pagina, echter moet ik hier wel wat meer tijd en aandacht voor vrij maken.

Hoe word je influencer op Insta?

Hoe word je influencer op Instagram? In principe blijft je basis belangrijk. Hoe wil jij jezelf profileren? Op wie richt jij je? Op je Instagram kunnen andere gebruikers ook je oudere foto’s nog zien. Kies dus een bepaalde stijl waarin je wilt posten en blijf daar voor minimaal een vaste periode bij. Hoe mooier je profiel, hoe beter. Zorg dat je Instagram account op open staat. Zodat ook gebruikers die je niet volgen je profiel kunnen zien. Op die manier groeit je account makkelijker. Zelf maak ik gebruik van een Preset van Maxime Stevens, zodat mijn foto’s allemaal bij elkaar passen. Eerder schreef ik een blog over hoe je je instagram feed naar een hoger level kunt tillen met presets.

Is Tiktok hetzelfde idee?

TikTok en Instagram lijken steeds meer op elkaar. Toen TikTok in populariteit groeide ontwikkelde Instagram nieuwe functies: IGTV en Reels. Met Instagram Reels kun je korte TikTok-achtige filmpjes maken en delen. Met IGTV kun je juist langere video’s delen dan dat Instagram vroeger toeliet. Op TikTok kun je geen foto’s plaatsen zoals dat bij Instagram kan. Zelf vind ik tiktok niks, ik ben niet zo van de filmpjes maken.

Kan iedereen influencer worden?

In principe kan iedereen een influencer worden. Hoe word je influencer? Om influencer te worden moet je iets creëren wat mensen interessant vinden. Heb je saaie of voor de hand liggende content? Dan zullen mensen bij jou  niet snel op de ‘volgknop’ klikken. Influencermarketing is ontzettend populair, toch heeft niet elk bedrijf dit al geïmplementeerd in hun marketing budget. Trek het dus niet persoonlijk aan als een bedrijf je afwijst. Ik ben er overigens van overtuigd dat je alleen een influencer kunt worden als je een duidelijk doel voor ogen heb, ontzettend veel doorzettingsvermogen en creatief bent. Tevens raad ik je aan om altijd jezelf te blijven en datgene te doen wat jij het allerleukste vind. Ik vind het bijvoorbeeld niks om gekke tiktok filmpjes te maken, dus ik begin daar ook niet aan.

Ken je niche

Zoals eerder gezegd is het belangrijk om goed naar de markt te kijken. Steeds meer bedrijven zoeken naar influencers die zich op een niche richten. Een merk dat buggy’s verkoopt zoekt vaak naar influencers die zelf moeder zijn en zich ook op moeders richten. Die hebben weinig aan een beautyinfluencer van 18, ongeacht hoeveel volgers zij misschien heeft. Als je je op een niche richt zullen bedrijven zich ook minder druk maken over hoeveel volgers je hebt. Wil je je meer richten op een algemener publiek? Dan zal je volgersaantal belangijker zijn om samenwerkingen met bedrijven of organisaties binnen te halen.

Wees creatief, maar blijf jezelf

Het is niet altijd makkelijk om succesvol te worden als influencer. Omdat sociale media voor iedereen toegankelijk zijn, heb je veel concurrentie als je een influencer wil worden. Het is dus belangrijk om een origineel concept te verzinnen. Vaak is het slim om een ‘talent’ te koppelen. Kun je goed koken? Dan kun je af en toe wat recepten delen of andere eetgerelateerde dingen. Kijk welk onderwerp nog interesse voor is, wat wel ook echt bij jou past. Blijf je zelf en durf ook af en toe persoonlijke dingen te delen. De sociale media gebruiker is ook niet gek en raakt moe van te veel perfecte beelden. Probeer nooit een andere influencer te kopiëren maar blijf je zelf en wees origineel.

Hoe wordt een influencer betaald

Een influencer kan op verschillende manieren geld verdienen. De kleinste influencers krijgen vaak gratis spullen. Dit kan variëren van make-up en kleding tot sportartikelen en eten. Als je gratis spullen krijgt scheelt dat geld met boodschappen doen et cetera, maar daar kun je vaak nog niet van leven. Influencers die kunnen leven van hun samenwerkingen krijgen vaak een geldbedrag per post. De influencers met miljoenen volgers, zoals Kylie Jenner en Christiano Ronaldo, vragen ruim een miljoen voor één Instagrampost. Een kleinere influencer met 8.000 volgers krijgt waarschijnlijk rond de 200 euro per post. Het hangt dus enorm af van hoeveel volgers een influencer heeft en in wat voor niche zij zitten. De influencer krijgt betaald door bedrijven die met hen willen samenwerken. Vaak zit er nog een agentschap tussen de influencer en de bedrijven.

Wil jij weten wat een post of story op jou profiel waard is? Je kunt dit op de website van Inzpire berekenen. Weet wat je waard bent en laat je niet afschepen met iets lulligs. Voorheen maakte ik een feedpost voor een flesje limonade maar sinds ik mij heb ingeschreven bij de KVK en Influencer zijn een deel uitmaakt van mijn bedrijf, doe ik dit niet meer. Niet omdat ik naast mijn schoenen loop of hoogmoedig ben maar omdat ik hard werk om goede content op te leveren. Veel bedrijven onderschatten hoeveel tijd en energie daar in gaat zitten. Maar als ik alles gratis blijf doen, kan ik beter vrijwilligers werk gaan doen.

10 tips om als influencer succesvol te worden

Hoe word je influencer? Er zijn een aantal dingen, die ook al in deze tekst terugkwamen, waar je op moet letten. Dit zijn onze 10 tips:

  • Bedenk een duidelijk thema voor je account, waar ga jij je op richten en wie wil jij bereiken?
  • Stel een haalbaar doel voor jezelf, hoeveel volgers wil je over een maand hebben? En over een jaar?
  • Doe inspiratie op door vergelijkbare accounts te volgen, maar ga niet jatten. Wees origineel!
  • Bouw een ‘feed’ op, post vast wat leuke foto’s. Niemand gaat een half leeg account volgen. Wees tevens consequent met posten.
  • Zet je Instagram profiel op zakelijk. Op deze manier krijg je wat extra opties zoals profielstatistieken.
  • Bouw aan je netwerk door connecties op te bouwen. Dit kunnen bedrijven zijn of andere influencers.
  • Lees je goed in over influencing. Daar ben je nu al goed mee bezig! Lees ook over eerlijke prijzen en deals zodat je goed voor jezelf op kunt komen.
  • Wees eerlijk. Ga alleen voor deals waar je zelf achter staat. Geef je volgers niet het idee dat je ze onzin producten probeert te verkopen die je zelf niet eens wil hebben. Dit zorgt er voor dat je volgers je ongeloofwaardig zullen vinden en je gaan ontvolgen.
  • Blijf peilen hoe het gaat. Probeer eens op andere tijden te posten et cetera. Zo kom je erachter wat voor jouw en je volgers het beste werkt. In je statistieken kun je ook zien wanneer je volgers het meeste online zijn.
  • Blijf doorzetten met je plan. Je zult niet binnen een paar weken gelijk een groot Instagram account hebben. Rome is ook niet in één dag gebouwd.



2 gedachten over “Hoe word je influencer, 10 tips om door te breken”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.