Meer energie tijdens ramadan

Meer energie tijdens ramadan

Hoe krijg je meer energie tijdens de ramadan. Dat is een vraag waar velen mee worstelen. Vooral in de eerste week, merk je dat je energie een beetje opraakt aan het einde van de dag, niet zo gek natuurlijk want je moet even helemaal omswitchen. We zitten vandaag alweer op dag 4 van de Ramadan. Ramadan is een maand van bezinning en waarin er niet gegeten of gedronken wordt van zonsopgang tot zonsondergang. In de maand ramadan kun je werken aan  eigenschappen zoals vasthoudendheid, uithoudingsvermogen en discipline.

Vaak denken mensen dat het niet goed is om te vasten en dat je van alles te kort komt, maar dit is niet zo. De ramadan dient als een soort detox, je drijft overtollige afvalstoffen af doordat je je maag en darmen rust gunt, ook raakt het lichaam overtollig vocht en vet kwijt. Als je bij het verbreken van het vasten ervoor zorgt dat je voldoende drinkt, kan dit natuurlijk geen kwaad.

Ik heb een aantal jaren niet mee gevast vanwege mijn gezondheid, maar dit jaar probeer ik het weer. De eerste dag, ging mijn suiker heen en weer en wist ik niet of ik het wel zou volhouden. Allah heeft mij een vrijstelling gegeven vanwege mijn gezondheid, dus ik wist dat het niet erg zou zijn als ik het niet vol zou houden. Maar Alhamdullilah, we zitten nu op dag 4 en eigenlijk gaat het best redelijk. Ramadan, een maand waarin het dagelijkse leven met school of werk gewoon doorgaat. Maar hoe hou je nou je concentratie vast terwijl je vast, zodat je wel kunt presteren. Lees snel mee met mijn tips zodat je meer energie tijdens ramadan hebt.

meer energie ramadan

Gezond eten

Zorg er voor dat je voeding vezelrijk en gevarieerd is. Ik zie vaak hele volle iftar tafels voorbij komen met veel gefrituurde hapjes en een overdosis suiker. Dit raad ik je niet aan. Het is belangrijk dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Op de site van het voedingscentrum kan je lezen dat zij aanraden genoeg koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Vooral eiwitten zijn erg belangrijk om spierafbraak te voorkomen en een gekookt eitje is altijd lekker . Begin tijdens je ontbijt voor zonsopgang dus met een lekker gekookt eitje of een omelet met groente. Eieren bevatten gezonde en onverzadigde vetzuren die er voor zullen zorgen dat je energieker blijft deze ramadan.

Ook al ontbijt en diner je natuurlijk op andere tijdstippen. Ook groente is erg belangrijk.  Bij je ontbijt kun je dadels en komkommer toevoegen. Dadels zorgen voor een energieboost en komkommer vult je vochtvoorraad weer aan.

Ook kan je in de ochtend een handje pinda’s eten. Ik weet nog dat we dit vroeger van mijn moeder kregen en het zorgde voor een langer verzadigd gevoel. Eet ook voldoende andere noten zoals walnoten en amandelen omdat zij een goede bron van vezels, eiwit, B-vitamines en gezonde vetten zijn. Deze voedingsstoffen zijn onmisbaar als je meer energie wilt tijdens de ramadan.  Ontbijt met volkoren brood i.p.v. witbrood. Verse sinaasappelsap kan zorgen voor een energiekick. Dat is waar je naar op zoek bent als het gaat om meer energie tijdens ramadan. Zelf maak ik elke ochtend een gezonde smoothie met verschillende soorten fruit. Dit vult goed, vult mijn vochtbalans aan, is harstikke gezond en bovendien ontzettend lekker.

Drink veel kruidenthee of water, maar beperk het drinken van koffie of gewone thee. Deze bevatten cafeine en ontrekken vocht van het lichaam. Teveel eten wordt afgeraden in de islam “Eet en drink vrij, maar verkwist niet.” (Surah Al-Araf, 07:31). Veel van de voedingsmiddelen die worden aanbevolen in de Heilige Koran (komkommer, dadels, peulvruchten etc.)  komen ook overeen met de voedingsrichtlijnen voor een gezond dieet volgens het voedingscentrum.

Probeer daarnaast biologisch te eten, helaas heb ik zelf nog geen biologische halal slager gevonden voor vlees, maar je kan beginnen me de groente en fruit. Biologische groenten bevatten veel meer voedingsstoffen en veel minder schadelijke chemicaliën die je in bespoten groente en fruit wel terug vind. Ook is het verstandig om op te letten of er kunstmatige toevoegingen aan je voeding zijn toegevoegd, dit zie je aan de E nummers op de verpakking. Probeer dus zakjes en pakjes kruiden te vermijden, maar maak alles vers. Je wilt toch ook meer energie tijdens de ramadan zodat je je meer op je geloof en innerlijke rust kan richten?

fruit tijdens ramadan

Vitamine’s

Tijdens de ramadan slaap je veel minder dan normaal. Je eet later en moet vroeg op staan voor je ontbijt. Slaaptekort heeft invloed op je functioneren.  Neem omega3 en magnesium om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Deze verbeteren overigens ook je insuline gevoeligheid. Iets wat voor mij natuurlijk extra belangrijk is, aangezien ik diabeet ben. Vitamine B12 en ijzertekort zorgen vaak ook voor vermoeidheid, laat dus je bloed prikken tijdens de ramadan omdat je ze overdag minder uit voeding kan halen. Ook is het handig om je magnesium en vitamine D te laten checken. Slik indien nodig vitamines bij. Je wilt niet futloos worden maar je wilt juist meer energie tijdens de ramadan opdoen toch?

meer energie tijdens vasten

Help een ander!

Tijdens deze mooie maand, kun je zoveel zegeningen verdienen. Energie komt namelijk niet altijd uit hetgeen wat je eet, maar je psychische gesteldheid speelt hierbij ook een rol.  Zo hebben mensen die werken vanuit hun passie vaak nog bergen energie nadat ze na een drukke werkdag thuis komen, terwijl iemand die iets alleen doet omdat de vaste lasten betaald moeten worden vaak aan het einde van de dag uitgeput zijn en op de bank neerploffen.  Heb je geen baan waarin je je passie echt kwijt kunt, of waar je een ander kan helpen? Probeer dan op zoek te gaan naar andere mogelijkheden.

Mij persoonlijk geeft het altijd heel veel energie als ik weet dat ik iets goeds heb kunnen doen voor een ander. Al zit ik de hele dag in de auto om spullen op te halen voor iemand in nood, als ik ’s avonds thuis kom en weet dat er weer kindjes zijn die iets lekkers kunnen pakken uit de koelkast die de dag ervoor nog leeg was, val ik een stuk beter in slaap.

Op facebook heb je de Sadaqa weggeefgroep, hier zitten ook veel mama’s in nood. Kijk eens wat je nog thuis hebt staan, een tafel die nog goed is maar die eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft, kleding die niet meer past, geef het weg aan iemand die er weer blij van wordt!

Ook kun je koekjes bakken en naar je bejaarde oma brengen die alleen woont. 2 jaar terug bezocht ik met mijn moeder en het neefje van mijn man een bejaardenhuis om lekkers uit te delen. De dankbaarheid die we terug kregen van de mensen, is met geen woord te beschrijven. En JA! dat gaf mij ontzettend veel energie! Gebruik dus deze prachtige maand om niet alleen zegeningen te verdienen maar om ook meer energie tijdens de ramadan te krijgen door een ander te helpen. Ik zal snel een blog schrijven over wat Sadaqa inhoudt.

koekjes bakken

Relax!

Stress vreet energie, niet alleen tijdens de ramadan. Doordat je de hele dag niet eet en drinkt, kun je misschien wat gevoeliger zijn. Maak dus tijd vrij om te ontspannen. Maak een wandeling om je hoofd leeg te maken, schrijf je stress van je af in een notitieboek, denk in oplossingen in plaats van problemen, maak een to do list voor je dagelijkse taken en probeer een boek te lezen die al maanden op de plank staat ( of nog beter, lees elke dag een stuk uit de koran om je op geloof te focussen). Je kunt je veel beter focussen als je ontspannen bent en je hoofd niet vol zit met allerlei onzin.

Denk aan de dingen die er echt toe doen i.p.v. te piekeren over dingen die je zelf niet kunt veranderen. Doe in de middag een powernap, als je die mogelijkheid hebt en je bent weer helemaal opgeladen. Zorg er wel voor dat je niet te lang slaapt, zodat je nog vermoeider wakker wordt. Doe een dutje van 20 minuten en zet je wekker, om meer energie tijdens de ramadan te krijgen.

Je hoeft bovenstaande tips natuurlijk niet alleen tijdens de ramadan te gebruiken want je hebt niet alleen meer energie nodig tijdens het vasten. Pas de tips toe in je dagelijkse leven, en je zult merken dat je een stuk energieker wordt. Wat doe jij om meer energie te krijgen?



11 thoughts on “Meer energie tijdens ramadan”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.