Energizers in de klas, zodat je niet in slaap valt

Energizers in de klas, zodat je niet in slaap valt

Na een lange dag, hebben scholieren er vaak moeite mee om hun aandacht nog bij de les te houden. Zeker wanneer dit een wat langere theorieles is. Tevergeefs vragen om de aandacht van de leerlingen, keer op keer, lijkt geen effect te hebben. Hier is iets simpels op bedacht, namelijk het tijdelijk onderbreken van de les om een energizer in te zetten. Dit inzetten van energizers in de klas lijkt in eerste instantie misschien de leerlingen uit de stof te halen, maar zorgt er vervolgens voor dat er meer energie en focus komt. Dit komt mede door het feit dat beweging een belangrijke rol speelt voor onze hersenen, als we het hebben over leren op een gezonde manier.

Dit is waarom energizers inzetten effectief is

Het inzetten van de kleine ‘beweging pauze’, zoals de energizer ook wel genoemd wordt, zorgt voor positieve effecten op verschillende gebieden. Zo verhoogt het ten eerste heel duidelijke de fysieke of lichamelijke activiteit waar een schooldag normaal voornamelijk zitten is. De hele dag zitten is slecht voor ons lichaam, dus deze afwisseling kan zeker geen kwaad. Door tussen de geconcentreerde momenten door te bewegen, hebben de leerlingen al snel meer aandacht en concentratie. Ze kunnen alle opgekropte energie kwijt in de energizer momenten, waardoor ze met meer rust en motivatie weer aan de slag kunnen.

Wat maakt een goede energizer?

Als je zomaar de energizer in het lesprogramma propt, heb je kans dat het meer nadelen heeft dan voordelen. Het is daarom ook van belang om ervoor te zorgen dat het goed in het programma past en het liefst ook nog een bijdrage heeft aan de teambuilding. Daarnaast moet je de energizer afstemmen op de groep. Zo is een klas met basisschoolkinderen heel anders dan een klas met puberende middelbare scholieren, dus de bijpassende oefening vaak ook. Daarnaast kan je met je energizer ook nog kijken hoe actief je hem maakt, gaat de groep staan of is het een zittende oefening? Dit kan de sfeer en de stemming zeker beïnvloeden.

Wie is het?

Ken je het oude bordspelletje ‘Wie is het?’ nog? Hier kan ook een energizer van gemaakt worden, op een manier dat er geen attributen nodig zijn. In plaats van een spelbord met opengeklapte poppetjes, zijn nu de studenten zelf deze poppetjes. De spelleider neemt 1 van de aanwezige personen in gedachten, waarna alle leerlingen gaan staan. Om erachter te komen wie de spelleider in gedachten heeft, mag de klas verschillende vragen stellen.

Een vraag die bijvoorbeeld gebruikt kan worden is “Draagt de persoon een bril?” of “Heeft deze persoon een trui met capuchon aan?”. Wanneer dit het geval is wordt het aangegeven door de spelleider, en gaan alle leerlingen met deze bril blijven staan. De overige gaan zitten. Was het niet het geval dat de in gedachten genomen persoon een bril had, gaan juist de leerlingen met bril zitten. Uiteindelijk blijft er 1 persoon over en wanneer de vragen goed gesteld zijn, zal dit ook de juiste persoon zijn!

Oeroude spelletjes kunnen nog steeds

Een energizer hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, ook de oeroude spelletjes zoals galgje en ‘ik ga op reis en ik neem mee..’ kunnen hiervoor ingezet worden. Een ander vrij gemakkelijk spelletje wat misschien niet iedereen kent, is ‘de wereld op zijn kop’. Hierbij is er een spelleider voor de groep die iets doet, bijvoorbeeld gaan staan, gaan zitten etc. De bedoeling is dat hierbij de groep het tegenovergestelde doet van de spelleider. Dus in het geval dat de spelleider gaat zitten, gaat de groep juist staan. Wanneer je het verkeerd doet, ben je af en speel je dus niet meer mee. De persoon die dit het langste volhoud, mag daarna de nieuwe spelleider worden.

IJsbrekers en energizers

Naast energizers, kan je ook een ijsbreker inzetten voor de klas. Dit wordt vaak gedaan om de leerlingen te verwelkomen in het lokaal. Ook voor nieuwe klassen aan het begin van het jaar, kan dit ingezet worden als een soort teambuilding oefeningen. Daarnaast kan de docent of leider van de groep op deze manier snel zien wat de hiërarchie binnen de klas is. De leerlingen die het meest prominent aanwezig zijn in de ijsbreker, zullen waarschijnlijk ook binnen de lessen een aanwezige rol innemen. Als de leerlingen elkaar en jij als docent de leerlingen beter leert kennen, kan er daarna op een comfortabelere manier met elkaar worden omgegaan.

Inzetten van andere energizers

Wanneer je online op zoek zou gaan naar energizers, kan je allerlei pdf documenten en blogartikelen hierover lezen. Veel verschillende spelletjes kunnen gemakkelijk omgezet worden naar een energizer voor in de klas, waardoor er altijd een ruim aanbod is. De bovengenoemde energizers zijn voornamelijk voorbeelden van activerende energizers, maar ook het tegenovergestelde is te behalen. Een rustgevende energizer of een energizer die het samenwerken bevorderd, is op een ander moment praktisch om in te zetten dan de activerende. Daarnaast kan er in het basisonderwijs gebruik worden gemaakt van energizers om de leerlingen gemakkelijk dingen aan te leren, zoals optellen, spellen, getalbegrip en creativiteit.

Ontspanning als vorm van energizer

Ontspannende energizers zijn vaak korte oefeningen die zittend uitgevoerd worden. Zo kan het een geleide fantasie reis of meditatie zijn, waarbij de leerlingen met hun ogen dicht zitten. De docent vertelt in dit geval een kort verhaaltje op een rustige toon, die de leerlingen zich dan kunnen inbeelden. Belangrijk is om niet teveel details te gebruiken, zodat het brein deze zelf kan aanvullen op een manier die per leerling ontspannend is.

Wanneer leerlingen telkens druk door de les heen praten, kan je ze een spraakwaterval laten vormen. Dit is geen chaotisch geschreeuw door elkaar heen, maar simpelweg een minuut waarbij de leerlingen allemaal met elkaar mogen praten, zonder dat ze tegengehouden worden. Na deze minuut zal de les weer verder gaan en het weer stil zijn in de klas. Het idee is dat ze na deze minuut weer rustig aan de slag kunnen, omdat ze de meeste woorden eruit hebben kunnen laten die ze nog wilden vertellen.

Heb jij wel eens te maken gehad met energizers?



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.