Bloemkool wings uit de oven, foodblogswap oktober

Bloemkool wings uit de oven, foodblogswap oktober

Het is weer tijd voor een nieuwe foodblog swap, en ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje laat ben dit keer. Deze bloemkool wings maakte ik namelijk al voor de foodblog swap in oktober maar vanwege tijdsgebrek, heb ik dit recept nu pas af kunnen maken. Zoals de meesten van jullie weten, ben ik naast blogger ook VA. In oktober ben ik begonnen aan een nieuwe opdracht en moet ik even mijn draai vinden ofzo. Ik heb momenteel net iets te weinig aan 24 uur per dag. Maar lees snel mee hoe je de lekkerste bloemkool wings uit de oven kunt maken. Lekker koolhydraatarm en diabetesproof noem ik dit gerecht. Want met diabetes type 1, moet je wel een balans kunnen vinden. Het is een redelijk simpel recept en je kunt alle ingrediënten gewoon in de supermarkt koken.

De foodblog swap

Bij de foodblog swap, probeer je een gerecht van een andere blogger uit. Ik koos voor de bloemkoolnuggets van Aan tafel bij Anna. Ik heb er voor gekozen om de panko weg te laten en er mijn eigen draai aan te geven, zodat het recept koolhydraatarm is geworden. Koolhydraatarme voeding bij diabetes is namelijk helemaal niet zo een gek idee. Als diabeet moet je immers ook gewoon kunnen genieten en daarom zijn er genoeg alternatieven.

Voorgaande foodblogswaps maakte ik o.a Andana Kebab, een koolhydraatarme Heksenkaas en naan pizza.

Aan tafel bij Anna

Anna Kaptein deelt op haar blog “Aan tafel bij Anna“, sinds 2016, allerlei heerlijke recepten. Van ontbijt t/m de lekkerste snacks. Naast haar baan in het facilitaire werkveld staat zij namelijk ook graag in de keuken. De passie voor koken is al op de middelbare school ontstaan toen zij samen met een vriendin wekelijks aardig wat uren in de keuken doorbracht. Ze heeft zelfs nog een tijdje een cateringbedrijfje gehad. Inmiddels doet ze dat niet meer, maar deelt ze haar baksels en kookkunsten dus op haar blog.

Bloemkool is hartstikke gezond

Ik ben gek op bloemkool. Bloemkool is super gezond. Het bevat namelijk sulforafraan, een bestanddeel van sulfur. Dat heeft een positieve invloed op de bloeddruk en is goed voor je nieren. Ook doodt sulforaan, kanker stamcellen en remt het de tumorgroei. Daarnaast bevat het een grote hoeveelheid vitamine C, vitamine K, proteïne, thiamine, riboflavine, niacine, magnesium, fosfor, vezels, vitamine B5 en B6, foliumzuur, kalium en mangaan. Het zorgt voor een goede ontgifting en stimuleert de hersenconditie. Tevens bevat bloemkool een hoop antioxidanten; beta-caroteen, kamferol, quercetine, rutine en nog veel meer. Deze stoffen houden het verouderingsproces tegen. Wil je er dus jong uit blijven zien, neem dan regelmatig een portie van deze bloemkool wings.

Is bloemkool gezond

Wat heb je nodig?

  • 1 grote bloemkool
  • 3 theelepels cajun kruiden
  • een eetlepel roomboter
  • zout en peper naar smaak

Recept bloemkool wings

Als eerst snijd of breek je de bloemkool roosjes in stukken en was je de bloemkool.

Vervolgens zet je een pan met water op hoog vuur en kook je de bloemkool totdat ze half gaar zijn. Kook ze niet te lang, want ze moeten wel stevig blijven. Een minuut of 5 op hoog vuur is voldoende. Je moet de bloemkool dan wel pas in de pan gooien, als het water al kookt.

Verwarm intussen je oven voor op 200 graden.

Leg een stukje bakpapier op je ovenplaat en doe daar de bloemkool op. Vervolgens strooi je er wat zout, peper en cajun kruiden overheen. Als laatste snijd je de roomboter in hele kleine stukjes en doe je deze over de bloemkool heen.

Rooster je bloemkool wings ongeveer 40 minuutjes totdat ze mooi goudbruin zijn.

Serveer de bloemkool roosjes met een lekkere yoghurtdip of Heksenkaas.

Simple as that. Dit is echt een typisch voorbeeld van less is more. Weinig ingrediënten maar toch een super lekkere snack. Indien je de roomboter vervangt door olijfolie, is dit recept overigens ook helemaal vegan.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.