Appel Carpaccio, een gezonde traktatie

Appel Carpaccio, een gezonde traktatie

Een carpaccio van fruit, huh watte?

Jullie zijn gewend dat er elke vrijdag een recept online komt, maar deze week gaat het een beetje anders. Ik was de foodblog swap namelijk helemaal vergeten en kwam daardoor een beetje in tijdnood met inplannen. Ik doe trouwens voor het eerst mee aan een foodblogswap, super leuk! Dus in plaats van aanstaande vrijdag, deel ik vandaag al dit recept van een appel carpaccio met jullie.

Omdat we ontzettend drukke dagen achter de rug hebben (voor wie zijn de laatste maanden van de maand niet chaotisch) en een klein monstertje vanwege de lockdown niet naar de kinderopvang gaat, heb ik dit keer gekozen voor een makkelijk recept. Ik mocht kiezen uit de heerlijke recepten die flying foodie op haar blog deelt. Normaal gesproken eet ik helemaal geen carpaccio, het rode rauwe trekt me gewoon niet aan. Omdat ik het belangrijk vind dat Farah elke dag fruit eet, leek deze heerlijke appel carpaccio een heerlijk alternatief. Hebben we een keer iets gezelligs op tafel tijdens ons vaste fruitmomentje.

Deze appel carpaccio is voor 2 personen.

Een appeltje voor de dorst is super gezond

Iedereen kent de uitspraak een appeltje voor de dorst wel toch? Wist je dat appels ook nog eens super gezond zijn? Appels bevatten veel vitamines (A, B1, B2, B3, C en E), mineralen (appelzuur, pectine ,magnesium, natrium, fosfor, zwavel, calcium, koper, silicium, ijzer en  aluminium).  De meeste vitamines zitten net onder de schil, dus eet je appeltje lekker met schil en al. Er wordt gezegd dat het klokhuis inclusief pitjes goed helpt tegen reuma, migraine en jicht. Het ijzer in de appel zorgt er voor dat ijzer uit je voedsel goed wordt opgenomen. Super goed als je bloedarmoede hebt dus. Daarnaast is de pectine ontzettend goed als je problemen hebt met de stoelgang en verlaagd het tevens je cholesterol gehalte.

Waar zijn appels goed voor dan?

  • Appels zorgen er voor dat je stofwisseling goed werkt
  • Verlaging van de cholesterolspiegel
  • Voorkomen van hart en vaat ziekten
  • Appels zorgen er voor dat je afvalstoffen goed afgedreven worden.
  • Bij een gezonde lifestyle, zorgen ze er voor dat je afvalt
  • Je krijgt een gave huid door appels
  • Ze zorgen voor een beter humeur
appels

Wat heb je nodig voor deze appel carpaccio?

  • een handje vol m&m’s
  • een handje vol blauwe bessen
  • 2 zoetzure appels
  • citroensap
  • 100 gr mascarpone
  • paar druppels rozenwater
  • Een paar munt blaadjes

Hoe maak je deze appel carpaccio?

Als eerste was je je appels, de blauwe bessen en de muntblaadjes.
Snijd vervolgens je appel in 4 stukken en verwijder het klokhuis. Daarna snijd je de appel in dunne plakjes.

Verdeel je plakjes appel over je bord en besprenkel deze met een beetje citroensap. Dit doe je zodat de appel niet bruin wordt.
Ook zorgt het voor een frisse bite.

Klop de mascarpone los met wat rozenwater. Gebruik echt maar een paar druppeltjes en niet teveel. Rozenwater heeft namelijk een erg sterke smaak.

Doe de mascarpone vervolgens in een spuitzak en maak kleine toefjes op je appel.

Decoreer je apppel carpaccio met blauwe bessen, de m&ms en wat gesneden munt blaadjes.

Voila, je appel carpaccio is alweer klaar. Super simpel, maar wel ontzettend feestelijk. Zoals je hebt gezien is het niet moeilijk om te maken, maar goed.. sometimes less is more.

Je kunt dit gerecht perfect gebruiken als nagerecht of gezond tussendoortje maar het is ook super leuk als je op zoek bent naar een gezonde traktatie voor op de opvang.

appel carpaccio

Onlangs gaf ik je ook al eens 2 tips wat je kunt doen met watermeloen. Deze beide snacks kun je natuurlijk perfect combineren.

Ben jij ook wel eens creatief met fruit?



14 thoughts on “Appel Carpaccio, een gezonde traktatie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.