Wat moet je doen bij angst voor de bevalling?

Wat moet je doen bij angst voor de bevalling?

Zwangerschap is een van de meest bijzondere dingen die je in je leven mee kunt maken  maar terwijl velen het ontzettend mooi vinden en van hun zwangerschap kunnen genieten zijn er anderen die zich veel meer zorgen maken. Toch kan je makkelijk van deze angsten af komen, er zijn namelijk genoeg tips om je angst te overwinnen. Vergeet overigens ook niet dat je niet de enige bent met angst voor de bevalling, met jou nog veel meer andere vrouwen.

Is bevallen eng? Spanning einde zwangerschap

Komt jouw zwangerschap langzaam maar zeker ten einde en ben je bang voor de bevalling? Dit is helemaal niet gek! Er zijn dan ook veel dingen om over te piekeren, of de bevalling wel goed zal gaan of hoeveel pijn het zal doen. Dit zijn hele normale gedachten die andere vrouwen ook ervaren. Je kan last hebben van bevallingsangst als je voor het eerst zwanger bent maar ook als je al eerder bevallen bent. Deze angst komt vooral tegen het einde van de zwangerschap.

Veel vrouwen maken zich dus zorgen over hoeveel pijn de bevalling zal doen, of er sprake zal zijn van een keizersnede en natuurlijk over de gezondheid van hun kindje. Om een kort antwoord te geven: nee, je hoeft niet bang te zijn voor de bevalling. Maar dit is natuurlijk makkelijk gezegd. Na het lezen van tips en handige feiten zal je een stuk minder bang zijn om te bevallen.

Tips om je angst te overwinnen

In de maanden voor de bevalling zijn er gelukkig nog een hoop tips die je toe kunt passen om je angst te overwinnen. Als je het aankan is sporten een goede manier om tot rust te komen. Sporten geeft je de kans om even helemaal ergens anders aan te denken. Zeker wanneer je merkt dat je meer begint te stressen is het goed om even te sporten. Daarnaast is het ook goed voor de gezondheid van jou en je baby. Je kan bijvoorbeeld zwemmen of hardlopen. Veel zwangere vrouwen vinden het ook erg fijn om aan yoga te doen. Om even helemaal tot rust te komen zou je ook kunnen mediteren of alvast aan ademhalingstechnieken te werken. Niet alleen zullen die bij je bevalling ook goed van pas komen, maar ze kunnen tijdens je zwangerschap ook rustgevend werken.

Natuurlijk mag je jezelf ook eens belonen, zo’n zwangerschap is echt zwaar werk. Zorg er daarom voor dat je genoeg ’treat yourself’ momentjes hebt. Dit zorgt er voor dat de angst voor de bevalling een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Ga eens een avondje naar de bioscoop of geniet van een lekkere, vette hap. Zo maak je het voor jezelf ook een stuk leuker!

Ga niet googlen!

Toen mijn zwangerschapverlof inging had ik ineens meer tijd. Zo ook om te googlen. Doe het niet! Ik kwam een hoop horrorverhalen tegen en dat maakte me echt panisch. Zo schreef ik in mijn geboorteplan dat Farah niet onderzocht mocht worden zonder dat haar vader er bij was, was ik doodsbang dat iemand haar liet vallen, verbrande met kokend water en noem maar op. Ik had er letterlijk nachtmerries…dus mijn tip: Ga niet googlen! Het maakte mijn angst voor de bevalling alleen maar groter.

Horrorverhalen bevalling

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om jezelf niet gek te laten maken. Wij weten hoe verleidelijk het kan zijn om tijdens je zwangerschapsverlof toch even te googlen om te zien of je je zorgen moet maken. Doe dit vooral niet! Door alleen maar horrorverhalen te lezen kom je niet van die angst af. De kans dat een bevalling waar alles misgaat jou zal overkomen is ontzettend klein. Laat je ook door niemand iets aanpraten. Elke bevalling is namelijk anders. Ook hierdoor kom je niet van die stress en angst af. Een goede mindset is ook belangrijk tijdens de zwangerschap. Je wilt zo min mogelijk stress of angst voelen voor de baby.

Om een goede mindset te behouden is het handig om met andere moeders te praten. Het is leuk om het over alle leuke aspecten van het moederschap en zwangerschap te hebben, maar ook de minder leuke dingen. Er is namelijk niets mis met even lekker te kunnen klagen. Daarnaast is het simpelweg fijn om te weten dat je deze dingen (vooral de dingen waar je je zorgen over maakt) niet alleen doormaakt en dat veel dingen ook heel normaal zijn.

Hoeveel pijn doet een bevalling?

Vooral tegen het einde van je zwangerschap is het heel normaal om spanning te voelen. Je hebt 9 maanden moeten wachten en dan is het moment bijna daar. Alles lijkt opeens een stuk sneller te gaan. De vraag waar veel zwangere vrouwen rond het einde van hun bevalling over piekeren is: ‘hoeveel pijn gaat het doen?’ Het is lastig om hier een concreet antwoord op te geven. Elke vrouw ervaart de bevalling namelijk anders, daarom is het lastig om de pijn van de bevalling in cijfers uit te drukken.

De bevalling viel mee

Veel vrouwen hebben achteraf aangegeven dat de pijn van de bevalling eigenlijk wel meeviel. Toch zijn er ook moeilijke bevallingen. Als die angst toch groter wordt, is het verstandig om vooraf met de verloskundige of gynaecoloog de mogelijkheden te bespreken. Ik weet nog dat de verpleegkundige tegen me zei: “Na de bevalling ben je alles vergeten”. Nou echt niet hoor, ik ben niks vergeten. Maar ik leef nog, dus de bevalling viel mee. Haha! Mijn angst voor de bevalling was dus deels onterecht.

Ruggenprik bevalling

Een bevalling hoeft natuurlijk niet zonder enige hulpmiddelen te gaan. Iedere vrouw heeft een andere pijngrens. Het kan voorkomen dat je tijdens de bevalling meer pijn dan een ander kan ervaren. Wanneer dit zo is, zijn er een aantal hulpmiddelen die de bevalling wat dragelijker kunnen maken. De meest voorkomende en effectieve vorm van pijnstilling bij de bevalling is de ruggenprik. Dit medicijn wordt via een slangetje onder in de rug toegediend en zorgt ervoor dat je de pijn van de weeën niet meer voelt. Als de pijn teveel wordt hoef je zeker niet bang te zijn om hierom te vragen. Ik had heel stoer in mijn geboorteplan staan dat ik liever geen pijnstilling wilden. Nou ik kan je zeggen dat ik om de ruggenprik smeekte, alleen moest die nu tussen de weeën doorgezet worden en dat was wel pittig hoor.

Overige pijnstilling

Lachgas kan als pijnbestrijding werken bij een bevalling. Dit kan alleen bij de ontsluiting worden gebruikt en niet tijdens het persen, daar moet je namelijk geconcentreerd voor zijn. Een ander middel dat werkt tegen de pijn is pethidine. Door morfineachtige stof zal de pijn na 15 minuten minder worden zodat je je beter kunt ontspannen.

Ademhalingsoefeningen

Er zijn ook een aantal andere technieken die je toe kunt passen om de bevalling draagzamer te maken. Denk hierbij aan ademhalingsoefeningen om de pijn in je buik te verminderen. Tijdens de bevalling kan je door middel van je ademhaling ontspannen raken. Als je je buikademhaling langer aanhoudt, maakt je lichaam meer endorfine aan. Dit kan dus werken als een natuurlijke pijnstiller.

Hulp van een doula

Als je behoefte hebt aan extra steun tijdens de bevalling is het handig om hulp van een doula te krijgen. Een doula, ofwel geboortecoach, geeft vooral mentale en praktische hulp. Ze geeft belangrijke tips, bijvoorbeeld hoe je je weeën kunt opvangen en de ontsluiting kunt bevorderen. Daarnaast geeft de doula massages, zorgt ze voor drinken en verkoelende washandjes, alles wat jouw bevalling makkelijker kan maken. Ook tijdens de zwangerschap kan je hulp van een doula krijgen. Zeker wanneer je angsten hebt voor de bevalling hebt is het prettig om met een doula in contact te komen.

De geboortecoach staat altijd voor je klaar wanneer je vragen of onzekerheden hebt. Het is gebruikelijk om elkaar drie keer tijdens de zwangerschap te zien maar daarnaast is ze altijd wel bereiken via mail, telefoon of WhatsApp. Ook tijdens je zwangerschap is het fijn om gesteund en aangemoedigd te worden. Als je angsten hebt, is het zeker goed om hierover met de doula te praten. Hier kan zij ook veel steun bieden.

Tokofobie

Als je na het proberen van al deze tips toch merkt dat die angst niet minder wordt of zelfs erger zou het kunnen dat je last hebt van tokofobie. Tokofobie is een pathologische angst voor zwangerschap. Als praten met mensen in je eigen omgeving of met andere hulpverleners niet helpt, kan je altijd professionele hulp krijgen. Cognitieve gedragstherapie schijnt heel effectief te werken om die angst te verminderen. Hier hoef je je trouwens helemaal niet voor te schamen. Het belangrijkste is dat jij een fijne zwangerschap en bevalling krijgt!

Heb of had jij ook angst voor de bevalling?



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.