Afvallen, hoe doe je dat nu echt?

Afvallen, hoe doe je dat nu echt?

Het is weer zover. Je staat voor de spiegel en je denkt, die paar extra’s kilo’s, die moeten er nu toch echt eens vanaf. Het kan zijn dat de feestdagen net geweest zijn of dat de zomer er weer aan zit te komen. Hoe dan ook, je besluit om nu echt eens goed af te vallen. Veel artikelen over afvallen vind je via google. Toch is het lastig om in de wirwar van informatie de juiste informatie te vinden. Want, afvallen hoe doe je dat?

Er zijn honderden middeltjes en voedingswaren in omloop die je zouden helpen op magische wijze af te vallen. Ook sporttrajecten en diëten worden veel gepromoot. De vraag is alleen: wat helpt wel en wat helpt niet tijdens het afvallen? Zelf ben ik inmiddels 17 kilo kwijt en heb ik inmiddels ondervonden dat crash diëten gewoon niet werkt. Afvallen door gezonder eten is “the key”. Daarom deel ik graag mijn tips met je

Wat moet je eten om af te vallen

Afvallen, hoe doe je dat? Er zijn twee dingen die heel belangrijk zijn tijdens het afvallen. Dit is een gezond voedingspatroon en voldoende beweging. De vraag is dus wat je moet eten om af te vallen. Je voedingspatroon hangt samen met je hoeveelheid beweging. Het is vanzelfsprekend dat iemand die veel beweegt ook meer calorieën nodig heeft. Regelmatig eten is zo belangrijk! Zorg dat een maaltijd altijd bestaat uit koolhydraten, proteïne en groente of fruit. Kies altijd voor volkoren varianten van producten met koolhydraten. Kies bijvoorbeeld voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst. Geraffineerde suikers en bewerkte voedingsmiddelen kun je het beste vermijden.

Waar val je nou echt van af

Er bestaan honderden manieren om af te vallen. Maar, afvallen hoe doe je dat nou echt? Het belangrijkste is dat je een manier kiest waar jij blij van wordt. Het is van belang om één manier te kiezen en om je daar vervolgens consequent aan te houden. Een streng dieet kan heel effectief zijn, maar is vaak lastig vol te houden. Denk jij dat een streng dieet het beste bij je past? Dan is het strenge ketogeen dieet misschien wel een optie. Veel vetten gegeten in combinatie met heel weinig koolhydraten worden bij dit dieet gegeten.

Een mildere versie van dit dieet is het low carb dieet, wat neerkomt op weinig koolhydraten eten. Voor de meeste mensen is een streng dieet niet de oplossing. Voor deze mensen is het effectief om de tijd te nemen. Breng structureel gezondere patronen aan in je voeding. Bij deze diëten wordt niet bepaald dat je niks meer mag snacken. Er wordt bij deze diëten juist geadviseerd om jezelf af en toe te verwennen, zodat het beter is vol te houden.

20% beweging, 80% voeding

Goed afvallen, hoe doe je dat? Dat doe je grotendeels door een gezond voedingspatroon te creëren. Hier wordt de 80/20 regel toegepast. Van je totale gewichtsverlies komt 80% door voeding en 20% door sport. Door deze regel wordt voeding extra belangrijk. Sporten is echter ook niet te verwaarlozen. Door te sporten worden er meer calorieën verbrand. Daarnaast helpt regelmatig sporten om sterke spieren te kweken. Ik raad je aan om een sport te kiezen die je leuk vindt. Wanneer je de sport leuk vindt, wordt het een stuk makkelijker om je gezonde ritme vol te houden. Door het sporten voel je je fitter en wordt het vervolgens weer makkelijker om je aan je voedingspatroon te houden. Je kunt ook afvallen met wandelen. Met alleen sporten kom je er echter niet. Ik schreef hier eerder een blog over.

Gezond afvallen voedingscentrum

Gezond afvallen, hoe doe je dat? Bij afvallen komen niet altijd de meest gezonde associaties naar boven. Een reactie van mensen is vaak dat het voor jou echt niet nodig is. Toch kun je prima gezond afvallen, maar hoe doe je dat? Een voedingscentrum kan helpen bij je afvalproces. Met de juiste begeleiding kun je op een gezonde manier afvallen. Voedingscentra kunnen helpen met het bijhouden van je voedselinname of helpen met het opstellen van een schema. Je doet het dus niet alleen!

Snel afvallen

Afvallen hoe doe je dat? En meteen de overtreffende trap…Snel afvallen, hoe doe je dat? 10 kilo afvallen in 1 week, kan dat? Veel mensen zijn het liefst in een paar weken heel veel kilo’s kwijt. Helaas gaat afvallen niet altijd zo snel. Je hebt al die kilo’s er toch ook niet in 1 week bij gegeten? Wanneer je echt gemotiveerd bent om snel af te vallen dan helpen de meest strenge diëten het beste. Deze diëten bestaan vaak uit weinig koolhydraten. Daarna is het nog wel zaak om te zorgen dat het oude gewicht niet terugkeert zodra er wordt gestopt met het dieet. Een streng dieet mist vaak belangrijke voedingsstoffen, dus dat kan niet als standaard voedingspatroon worden gebruikt.

Afvallen zonder dieet

Zonder dieet afvallen, hoe doe je dat? Diëten is niet voor iedereen gemaakt. Voor sommige beroepen is een dieet ook geen optie. Een kok met een dieet is toch wel een lastige situatie. Voor anderen is lekker eten te belangrijk om te gerechten te laten staan. Afvallen zonder op voeding te letten is niet mogelijk. Toch is er niet altijd een streng dieet nodig. Het kan al helpen om iets kleinere porties te eten. Op die manier worden er toch minder koolhydraten en calorieën verwerkt door het lichaam. Daarnaast is sporten nog belangrijker wanneer er geen ruimte is voor een dieet.

Bij het afvallen zonder dieet is het ook belangrijk om veel water te drinken. Dit geeft een vol gevoel en voorkomt dat je meer gaat eten. Afvallen zonder dieet kan ook door op te letten wat voor producten je binnenkrijgt. Kies voor verse producten in plaats van bewerkt eten. Van verse tomaten maak je heel simpel pasta saus. In een kant-en-klare pot zit vaak veel suiker toegevoegd.

Afvallen met shakes en jojo-en

Afvallen met shakes, hoe doe je dat? Wat dacht je van gewoon niet?! Afvallen met shakes is echt crashen. Met peperdure shakes verdwijnen er meerdere kilo’s per week. Het voordeel van een crashdieet is dat er snel veel kilo’s kwijtgeraakt worden. Het nadeel van een crashdieet is dat na het dieet de kilo’s allemaal weer terugkomen. Dit heet het jojo-effect. Om het jojo-effect te voorkomen moet je de calorie inname niet te veel beperken. Anders gaat het lichaam in de paniekstand. Zodra je stopt met het dieet en er weer calorieën binnenkomen gaat je lijf deze juist opslaan en kom je juist aan. Als ik je een advies mag geven: Don’t do it. Been there done that… Je kan uiteraard wel een eiwitshake gebruiken na het sporten. Maar laat het alsjeblieft geen maaltijdvervanger zijn.

Wat doe jij zelf om af te vallen? Kijk eens op de website van het voedingscentrum als je hulp nodig hebt bij het afvallen.

Ik ben geen diëtist of arts, mijn blogs zijn puur gebaseerd op eigen ervaringen.



1 gedachte over “Afvallen, hoe doe je dat nu echt?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.