15 tips voor een kraamfeest, babyfeest of babyborrel

15 tips voor een kraamfeest, babyfeest of babyborrel

Een kraamfeest is de ideale manier om niet nog maanden met kraamvisite te zitten. Je leven is helemaal veranderd met jullie nieuwe aanwinst en je zal moeten wennen aan je nieuwe leven. 9 maanden heeft er een kleintje in je buik gezeten en nu kun je je geluk eindelijk delen met de rest van de wereld. Wil je niet meteen bezoek, kies er dan voor om de geboortekaartjes wat later te versturen. Toch kan ik me voorstellen dat je je trots het liefst aan iedereen wilt showen.

De één vind het heerlijk om elke dag visite over de vloer te krijgen, maar vind je het geen goed idee om een half jaar later nog kraamvisite te krijgen? Kies er dan voor om een babyfeest te geven. Zo heb je alle visite in één keer. We kennen de kraamfeesten, babyborrels, babyfeesten of hoe je ze wilt noemen eigenlijk al eeuwen, maar hoe organiseer je er nou één waarbij je niet meteen overspannen raakt?

15 tips voor jou kraamfeest

  1. Maak tijdens je zwangerschapsverlof al een lijst met adressen, je kan zelfs de enveloppen al klaar schrijven. Om postzegels en zo de kosten te besparen kun je je uitnodiging van je feestje prima versturen samen met het geboortekaartje. Mijn kraamhulp hielp me met de uitnodigingen van het kraamfeest uit te knippen en ze in de kaartjes te steken, ideaal! Ik had ze namelijk zelf uitgeprint om kosten te besparen.
  2. Bedenk waar je het kraamfeest wilt geven. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid gasten die je uitnodigt en hoe groot je huis is. Eerlijk gezegd kan ik me ook best goed voorstellen dat je geen zin hebt in de rommel thuis. Ik had daarom een zaaltje gehuurd, een buurthuis is vaak ook niet zo duur.
  3. Stel een budget samen en ga vanuit daar plannen. Heb je een beperkt budget? Dan kun je veel dingen zoals drinken of langer houdbare producten voor je feest al voor de bevalling aanschaffen. Op deze manier kun je de aanbiedingen goed in de gaten houden.
  4. Stel het menu samen, bij Surinamers hoort bij elk feest eten. Met alleen beschuit met muisjes zal je de meeste gasten niet tevreden stellen. Bedenk dus van te voren wat je wilt! Ga je voor een budget, fingerfood, borrelhapjes of toch alleen beschuit met muisjes met een drankje? Ik heb gelukkig geweldige familie, die me hielpen met contact. Hierdoor bespaarde ik op de catering en had ik lekkere roti met verschillende groenten en diverse vleeswaren. Van iedereen kreeg ik complimentjes over het eten. Want zeg nou eerlijk: homemade food is the best!
  5. Regel hulp, je zal zelf je handen al vol hebben aan je new born baby. Het is dus handig om iemand te vragen je te helpen bij de organisatie. Zoals ik in het vorige punt al schreef heeft mijn familie heerlijk gekookt. We hadden bediening op de dag zelf, zodat dit niet ook nog op de schouders van mijn familie terecht kwam. Ook is het fijn als je iemand hebt die je gasten kunnen ontvangen en welkom heten. Ik had zelf een gastvrouw, zodat ik me op de baby kon focussen.
  6. Plan je feest niet te snel na je geboorte, je moet jezelf ook de tijd gunnen om te herstellen van de bevalling en te wennen aan je nieuwe leven. Mijn babyfeest was na 5 weken, perfect!
  7. Zorg er voor dat je feest niet te lang duurt. Feestjes duren vaak de hele avond of middag maar besef je goed dat je net bevallen bent en dit misschien helemaal niet trekt. Het is dus prima om je feestje maar in te plannen voor 2 of 3 uurtjes. Schrijf de eindtijd ook duidelijk in je uitnodiging. Zo blijven mensen niet blijven plakken terwijl jij lekker met je baby naar huis wilt.
  8. Regel van te voren de decoratie en vraag vrienden of familie om de ruimte te versieren. Het is immers een vrolijke aangelegenheid en dit moet er ook vrolijk uit zien.
  9. Verwacht je veel kinderen op je feestje? Zorg er dan voor dat er ook iets is om hen te vermaken, zo kan je kleurplaten met kleurpotloden op de tafels leggen of een springkussen huren. Je wilt namelijk geen jengelende kinderen die je gek maken omdat ze zich vervelen. Wat helemaal perfect zou zijn is een aparte ruimte voor de kids, echter heb je deze luxe natuurlijk niet overal.
  10. Plan genoeg rust in voor je kindje en vergeet niet dat hij/zij nog heel jong is en op een drukke dag veel indrukken krijgt. Wil je niet dat je kindje bij 50 verschillende armen komt? Hou hem/haar dan lekker bij jezelf en maak een rondje langs de gasten zodat zij hem/haar wel kunnen bewonderen. Ze zijn daar immers voor gekomen. Ik vond het persoonlijk helemaal niet fijn als mijn kindje van hand tot hand ging, dus dat heb ik ook niet gedaan.
  11. Denk er van te voren over na of je wilt dat je gasten foto’s maken. Indien je dit niet op prijs stelt, laat dit dan van te voren weten zodat je niet in ongemakkelijk situaties terecht komt.
  12. Maak of bestel leuke partyfavors om je gasten te geven als ze weer naar huis gaan. Op deze manier laat je zien dat je het waardeert dat ze zijn geweest. In België worden deze bedankjes al jaren gemaakt en doopsuikers genoemd. Ook bij normaal kraambezoek of bezoek in het ziekenhuis worden deze meegegeven. In Nederland heb je dat niet echt. Ik had potjes met honing en ajwa dadels als bedankje, met Farah’s naam er op. Deze had ik overigens al tijdens de zwangerschap gemaakt.
  13. Doe het grootste gedeelte van de voorbereidingen al tijdens je zwangerschapsverlof. In ieder geval voor de geboorte, dit scheelt een hoop stress.
  14. Ik vind het zelf altijd best lastig om een geschikt cadeau voor de nieuwe baby te vinden. Je weet niet altijd weet wat de ouders wel en niet hebben en je wilt graag ook wel een nuttig cadeau. Ik ben dus ook altijd heel blij als er een soort van verlanglijstje is (deze kan je makkelijk maken op deze website).  Zo voorkom je dat de baby 50 knuffels krijgt of 3 wipstoeltjes. Zelf had ik niet echt een verlanglijstje gemaakt want eerlijk gezegd had ik niet zoveel cadeautjes verwacht. Farah was immers al zo verwend op mijn babyshower. Wel had ik in de uitnodiging gezet dat ze al heel veel kleertjes t/m maat 74 had. Farah was overigens een flinke baby van 8 pond, dus ik zou het ook zonde vinden als ze kleertjes kreeg die haar niet zouden passen. Na het feestje hadden we een auto vol cadeautjes, omg! Gelukkig veel grote maatjes, dus we hebben er nog heel erg lang van kunnen genieten.
  15. Huur een professionele fotograaf of videograaf om deze speciale dag vast te leggen. Je hebt waarschijnlijk erg veel tijd besteed aan het organiseren van het feest. Net als een bruiloft, gaat alles zo snel langs je heen. Huur daarom een fotograaf in! Het is dan altijd leuk om achteraf nog eens terug te kijken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best emotioneel werd na het zien van de film.

Zelf heb ik ook een babyfeest/ kraamfeest gegeven. Ik heb er voor gekozen het wat groter aan te pakken. Sommige familieleden vonden dit overdreven, maar dat interesseerde me niet echt. Wij hebben lang op onze kleine meid moeten wachten. Een proces waar veel verdriet aan vooraf ging. We voelden ons zo gezegend bij haar geboorte, en daarom wilden we het groots vieren. Ik dacht dat ik dan ook niet nog maanden bezoek zou krijgen, die vlieger ging helaas niet op. Na 6 maanden kreeg ik nog kraamvisite, haha! Wel hebben wij ontzettend genoten van het feestje, en ik zou het ook zo weer over doen.

Waar gaat jou voorkeur naar uit? Geef je liever een kraamfeest en ontvang je je gasten in 1 keer, of ontvang je je gasten liever verspreid?



9 thoughts on “15 tips voor een kraamfeest, babyfeest of babyborrel”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.